165 studerende skal yde it-support på Sundhedsplatformen

165 civilingeniørstuderende skal på under fem minutter kunne rykke ud for at hjælpe frustrerede hospitalsansatte, som har problemer med funktionerne eller navigationen i regionerne Sjælland og Hovedstadens it-system Sundhedsplatformen.
Det skriver Information.
Hjælpegruppen udspringer af en midlertidlig løsning, som tidligere talte 30 civilingeniørstuderende, men som nu opnormeres til 165 mand. Oprindeligt var det meningen at gruppen skulle understøtte implementeringen af Sundhedsplatformen i de første tre uger, men ordningen gøres nu permanent.
"Hvorfor var den hjælp ikke tænkt ind fra begyndelsen? Det er, som om der i planlægningen ikke er taget højde for helt centrale kompetencer, som er nødvendige at have, for at systemet kan komme til at fungere i klinikken. Vi har en opfattelse af, at man har glemt den del i budgettet, da man oprindelig planlagde implementeringen. Personalet lærer det ikke af sig selv," lyder det fra lederen af it-gruppen til Information.
Hjælperne kommer i perioder til at have kontor på regionernes hospitaler, hvor ansatte kan tilkalde dem, når systemet volder problemer. Vurderingen er, at 70 pct. af problemerne på denne måde kan løses med det samme.
Amerikansk hospitalsdirektør kritiserer Epic for at hindre innovation
Overlæge i Region Sjælland: Jeg bruger ofte to-tre timer på at udskrive en patient
Region Syddanmark skal redegøre for manglende tilsyn med sundhedsdata