ITWatch

It-konsulenthus dropper kontoret – 75 pct. af de ansatte skal arbejde hjemmefra

Det er slut med at sidde på kontoret hver dag i Tata Consultancy Services. Hjemmearbejde er fremtiden hos it-konsulenthuset, efter coronanedlukningen øgede produktivitet og medarbejdertilfredshed. "Vi tvinger ikke nogen. Modellen er et tilbud om mere fleksibilitet," siger dansk landechef.

Foto: TCS / PR

Når man som medarbejder i Tata Consultancy Services (TCS) fremover møder ind på arbejde, vil det i langt de fleste tilfælde ikke betyde, at man åbner døren til et fysisk kontor, men i stedet tænder computeren fra hjemmekontoret.

TCS, der med sine godt 500.000 ansatte på verdensplan er et af verdens største it-konsulenthuse, har nemlig besluttet, at det fra 2025 kun skal være 25 pct. af medarbejderne, der verden over møder ind på kontoret.

Det fortæller Ruchikar Dalela, der er dansk landechef i TCS, til ITWatch.

Han sidder i spidsen for TCS-holdet i Danmark, der har kontor på Kalvebod Brygge i København, hvor der i fremtiden vil sidde færre ansatte, når den globale plan 'Vision 25/25' bliver rullet ud.

"Udgangspunktet er, at fra 2025 skal der på ethvert givent tidspunkt kun være 25 pct. af medarbejderne på et kontor ad gangen, mens alle er på kontoret 25 pct. af tiden," siger Ruchikar Dalela.

Hjemmearbejdet er en del af en større strategi lanceret i 2020, hvor TCS vil gøre op med nye flotte kontorer og forretningsrejser i klimaets navn og sende medarbejderne på hjemmearbejde i produktivitetens og medarbejdertilfredshedens navn.

Lukkede hurtigt ned

I februar 2020, inden Danmark i marts blev lukket ned, traf hovedkontoret i TCS en beslutning om at lukke ned for aktiviteterne på deres kontorer rundt om i verden.

Pandemien fik TCS til allerede på det tidspunkt at overveje, hvordan de enkelte medarbejdere og deres familier kunne beskyttes, alt imens arbejdet med kunderne kunne fortsætte.

"Når 2-3000 medarbejdere arbejder i den samme bygning, er der en åbenlys risiko for den enkelte medarbejder og dennes familie. Derfor flyttede vi alle medarbejdere hjem. På tre uger sikrede vi, at medarbejderne kunne arbejde hjemmefra med de rette værktøjer," siger Ruchikar Dalela.

Ingen har savnet at pendle til arbejde.

Ruchikar Dalela, landechef i Tata Consultancy Services

Det har givet større produktivitet og en væsentligt øget medarbejdertilfredshed, understreger Ruchikar.

"Ingen har savnet at pendle til arbejde. Vi kunne se, at mange faktisk var meget taknemmelige for at kunne være mere sammen med deres børn eller at kunne passe mere på de ældre generationer, som man gør i visse kulturer," fortæller Ruchikar Dalela.

Efter et par måneders omstilling begyndte han selv at se fordelene ved hjemmearbejdet, og i dag er han kun på kontoret en dag om ugen.

Fremtiden er hybrid og online

TCS har oplevet en øget produktivitet i løbet af den periode, hvor hjemmearbejde har været det normale. Samtidig er medarbejdertilfredsheden steget markant.

Den hybride arbejdsplads vil fortsætte hos TCS, men det bliver ikke en helt regelfast model i starten, fortæller Ruchikar Dalela. Det er en proces, hvor medarbejdernes ønsker også skal tilgodeses, så der ikke opstår uønskede og negative konsekvenser af de store forandringer.

Hvem er det, der skal arbejde hjemme, og hvem skal stadig på arbejde?

"Det er for tidligt at sige konkret, hvem og hvornår man skal møde på arbejde eller kan arbejde hjemme. Derfor er vi også åbne for at kunne finjustere modellen. Vi bliver klogere undervejs, og det skal der være plads til."

"Men det er klart, at der kan være profiler, der arbejder med kritiske systemer, som vil blive nødt til at være til stede på kontoret."

Det er klart, at der kan være profiler, der arbejder med kritiske systemer, som vil blive nødt til at være til stede på kontoret.

Ruchikar Dalela, landechef i Tata Consultancy Services

Kan man som medarbejder hos Tata fravælge hjemmearbejdspladsen og komme på kontoret hver dag, hvis man mener, at det er det rigtige for en selv?

"Absolut. Vi tvinger ikke nogen. Modellen er et tilbud om mere fleksibilitet. Vi har masser af medarbejdere, der gerne vil komme ind på kontoret hver dag, men der er også mange, der sætter pris på at kunne være mere sammen med familien eller ordne ting i hjemmet i deres skærmpauser, som de så ikke skal gøre i deres fritid."

Kommer det ikke med en øget risiko for stress, at man på den måde lækker op til, at der er mere fritid, hvis altså man tilføjer opgaver til arbejdstiden?

"Bestemt. Der kan godt være en risiko for at brænde ud, hvis ikke man får nogle pauser fra opgaverne. Derfor kigger vi også på, hvilke tilbud vi kan præsentere som et afbræk fra arbejdet. Vi har haft meget populære yogatimer og madlavningskurser, og for nyligt holdt vi en prisuddeling med mere end 35.000 deltagere online."

En anderledes forretning

Visionen er ikke kun et opgør med den typiske arbejdsplads, men også et opgør med den forståelse, Ruchikar Dalela mener, der er i branchen om, at det er nødvendigt med kæmpe kontorer som symbol på en virksomheds magt.

I gamle dage, siger han, ville man invitere potentielle kunder ind til et møde og fremvise sine store kontorer og mange medarbejdere. For år tilbage ville Ruchikar Dalela ikke selv give en opgave til et firma, der ikke kunne fremvise et ordentligt kontor.

"For 40 år siden gik vi forrest og begyndte at centralisere. Vi havde kontorer med 25.000 medarbejdere og en ordentlig infrastruktur. Det var nødvendigt for at opnå tillid fra potentielle kunder. I dag er arbejdet globalt og forsyningskæden en anden. Derfor kan man arbejde når som helst hvor som helst," siger Ruchikar Dalela.

Før industrialiseringen eksisterede kontorer ikke som et koncept. Man arbejdede hjemmefra. Nu er kontoret normalt, men nye tider er på vej.

Ruchikar Dalela, landechef i Tata Consultancy Services

Til gengæld kræver det, mener Ruchikar, at man er mere omhyggelig med at vise kunderne, hvordan man håndterer blandt andet sikkerheden med godt en halv million hjemmearbejdspladser. Arbejdet hos kunderne er det samme, men forretningen omkring arbejdet bliver aldrig den sammen igen, mener han.

"Det vil blive lettere at rekruttere nye profiler, selvom selve onboardingen kan blive en udfordring. Det vil blive lettere at finde den rigtige medarbejder til en given opgave, fordi vedkommende kan sidde hvor som helst i verden," siger Ruchikar Dalela og fortsætter:

"Før industrialiseringen eksisterede kontorer ikke som et koncept. Man arbejdede hjemmefra. Nu er kontoret normalt, men nye tider er på vej. Forandringerne sker over tid, og måske nye forandringer kommer, når vi er færdige med Vision 25/25."

Tror du, at I nogensinde kommer til at være fuldtallige på kontoret igen?

"Nej, det tror jeg ikke kommer til at ske."

Stort flertal i it-branchen forventer mere hjemmearbejde i fremtiden

Hjemmearbejde skal gradvist udfases 

Mere fra ITWatch

Dansk konsulenthus solgt til finner

Danske Intellishore er blevet opkøbt af finske Solita. Konsulenthuset fortsætter som et selvstændigt selskab, men kan fremover trække på 1200 nye kollegaer til at sætte yderligere fart på væksten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs