Bang & Olufsen indleder året med pæn vækst og resultatfremgang
Bang & Olufsen (B&O) forbedrede indtjeningen i første kvartal af det forskudte regnskabsår 2017/18, men kvartalet, som dækker de tre sommermåneder frem til udgangen af august, gav som tidligere fortsat underskud.
I juni, juli og august øgede B&O sin koncernomsætning til 592 mio. kr. fra 515 mio. kr. i samme periode sidste år, hvilket svarer til en vækst i kroner på 15 pct. og en vækst i lokal valuta på 17 pct.
Forretningsenheden B&O Play opnåede en vækst i lokal valuta på 18 pct., mens forretningsenheden Bang & Olufsens vækst var en smule mere afdæmpet på 15 pct.
"Vi er tilfredse med udviklingen i det første kvartal, hvor vi leverede tocifret vækst på tværs af begge forretningsenheder og forbedrede vores lønsomhed sammenlignet med sidste år. Vi lancerede en række nye, innovative produkter, øgede vores aktiviteter inden for brandpartnerskaber og fortsatte arbejdet med at styrke vores forretningsmodel."
"Alt i alt har vi fået en tilfredsstillende start, og vi er godt på vej til at nå vores mål for året," siger administrerende direktør i Bang & Olufsen Henrik Clausen.
Den højere omsætning slår også positivt igennem på indtjeningen, hvor bruttomarginen viser en betydelig forbedring til 39,9 pct. mod 33,4 pct. i samme periode sidste år.
Lønsomheden opgjort som EBITDAC (resultat før renter, skat, afskrivninger, amortisering og kapitalisering) var dog negativ på 42 mio. kr. mod negativ 67 mio. kr. for perioden året før. Det begrunder selskabet med forventede sæsonmæssige variationer samt større udviklingsomkostninger.
Resultatet efter skat viser ifølge onsdagens regnskab et minus på 55 mio. kr. mod et underskud på 67 mio. kr. i samme kvartal sidste år.
Bang & Olufsen fastholder i regnskabet sine forventninger til hele året om en vækst i omsætningen på 10 pct. og et EBITDAC-resultat i den underliggende forretning på 8-10 pct. af omsætningen.
Relaterede artikler:
B&O henter Benetton-chef ind til sin Play-division
For abonnenter