ITWatch

IO Interactive efter brud med japansk ejer: Vi er stærkere i dag

Den danske spiludvikler IO Interactive har så småt vendt skuden, efter man kom faretruende tæt på konkurs i 2017, da man brød med de japanske ejere og gik tilbage til en tilværelse som selvstændigt spilstudie.

Trods en nærtstående konkurs efter bruddet med den japanske ejer Square Enix kigger den danske spiludvikler IO Interactive i dag ind i en mere lovende fremtid. Ledelsen siger selv, at det er gået over forventning, og at man i dag står stærkere, end man havde turdet håbe på.

Det skriver Version2.

Japanerne købte selskabet i 2009, og beordrede i 2013 50 pct. af medarbejderne fyret efter svigtende resultater. I 2017 besluttede japanerne så, at man ville afhænde IO Interactive, hvilket fik selskabet selv til at bebude, at man ville købe sig fri og igen blive et selvstændigt spilselskab. Noget der i dag ser ud til at være lykkedes.

"Det var en hård tid, og vi var i reel fare for at gå konkurs i 2017. Men vi fik omstillet organisationen på kort tid, og vores nye strategi og redningsplan gik bedre, end vi turde håbe på," fortæller Hakan Abrak, direktør for Io-Interactive, til Version2.

Den nye strategi betyder, at man i dag klarer sig væsentligt bedre end før bruddet, og man har tilmede mangedoblet brugerbasen, som under Square Enix lå på to mio. spillere, men i dag tæller 13 mio.

Io-Interactive runder syv mio. spillere på nyt Hitman-format 

Dansk computerspil bliver til amerikansk tv-serie 

Spildirektøren blev bidt af computere som barn 

Riskær truer tidligere partnere med politisag 

Mere fra ITWatch

Dixa snupper Relatel-chef

Efter halvandet år på meddelte Relatel-chef Casper Bøyesen i går sin afgang fra Nuuday-virksomheden for at gå til Dixa.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs