ITWatch

IO Interactive efter brud med japansk ejer: Vi er stærkere i dag

Den danske spiludvikler IO Interactive har så småt vendt skuden, efter man kom faretruende tæt på konkurs i 2017, da man brød med de japanske ejere og gik tilbage til en tilværelse som selvstændigt spilstudie.

Trods en nærtstående konkurs efter bruddet med den japanske ejer Square Enix kigger den danske spiludvikler IO Interactive i dag ind i en mere lovende fremtid. Ledelsen siger selv, at det er gået over forventning, og at man i dag står stærkere, end man havde turdet håbe på.

Det skriver Version2.

Japanerne købte selskabet i 2009, og beordrede i 2013 50 pct. af medarbejderne fyret efter svigtende resultater. I 2017 besluttede japanerne så, at man ville afhænde IO Interactive, hvilket fik selskabet selv til at bebude, at man ville købe sig fri og igen blive et selvstændigt spilselskab. Noget der i dag ser ud til at være lykkedes.

"Det var en hård tid, og vi var i reel fare for at gå konkurs i 2017. Men vi fik omstillet organisationen på kort tid, og vores nye strategi og redningsplan gik bedre, end vi turde håbe på," fortæller Hakan Abrak, direktør for Io-Interactive, til Version2.

Den nye strategi betyder, at man i dag klarer sig væsentligt bedre end før bruddet, og man har tilmede mangedoblet brugerbasen, som under Square Enix lå på to mio. spillere, men i dag tæller 13 mio.

Io-Interactive runder syv mio. spillere på nyt Hitman-format

Dansk computerspil bliver til amerikansk tv-serie

Spildirektøren blev bidt af computere som barn

Riskær truer tidligere partnere med politisag

Forsiden lige nu

Dansk teleselskab gør klar til at indtage Norge

Danske Uni-tel er på vej ind på det norske marked for erhvervstelefoni. Ifølge selskabet er nordmændene ikke så langt fremme på området, hvorfor Uni-tel "kan endnu mere" end sine konkurrenter.

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger