Datacenter-direktør: Vi har været gode til at markedsføre Danmark

Danmark har med afsæt i sin centrale placering i forhold til Skandinavien og det nordlige Europa formået at markedsføre sig som et attraktivt sted at placere datacentre.
Foto: PR/Apple
Foto: PR/Apple

Danmarks placering mellem Tyskland og de skandinaviske lande gør os til et attraktivt sted at placere datacentre, og det øgede behov for datacenter-kapacitet og lokale knudepunkter øger blot interessen, lyder det fra Peder Bank, direktør for co-location-datacenterselskabet Interxion.

Det skriver Computerworld.

"Tager vi de globale briller på, så er der et behov for at få dækket Nordeuropa med nogle store seriøse datacenter, og her har vi været dygtige til at markedsføre Danmark som et knudepunkt for Skandinavien og Nordeuropa. Her ligger Aabenraa jo vældig fint placeret til at forsyne Nordtyskland,"siger Peder Bank.

Den øgede interesse kommer især på grund af det øgede forbrug af data gennem de senere år. I Europa har vi traditionelt kunne trække på kapacitet fra USA, men som følge af det øgede forbrug, stiger behovet for lokale datacentre i Europa.

Ved at oprette lokale datacentre tæt på hinanden som det nu er tilfældet med to Apple-centre i Danmark, og et søstercenter i Irland, opnår virksomhederne samtidig også redundans, hvilket kan afhjælpe eventuelle nedbrud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også