Microsoft har oplevet "astronomisk vækst" med Teams i Danmark

Fra den ene dag til den anden blev Microsoft Teams en vital tjeneste til at få det danske samfund til at køre rundt. Det har ikke været uden udfordringer, fortæller manden med ansvaret for platformen i Danmark, Crilles Jansen. Han skal nu kæmpe for at fastholde bare nogle af de mange brugere, når corona er slut.
Foto: PRESSE
Foto: PRESSE

Ved ingangen af 2020 var det et erklæret mål i Microsoft Danmark, at flere skulle bruge tjenesten Microsoft Teams. Mange af tech-gigantens kunder havde betalt for adgang til tjenesten, men alt for få gjorde egentlig brug af den.

En målsætning, der skulle arbejdes benhårdt på i den afdeling for customer succes, som Crilles Jansen er leder for i Danmark.

Men så kom corona. Med ét pressemøde, der forviste alle skoleelever og langt de fleste arbejdspladser til hjemmekontorerne, var målene for Teams nået.

"På få dage gik vi fra, at det var noget, mange endnu ikke havde taget i anvendelse, til at være noget, som jeg vil kalde absolut kritisk infrastruktur for Danmark og en meget stor del af verden," siger Crilles Jansen.

"Det har været et fuldstændig vildt år," opsummerer han kort.

Crilles Jansen er tovholder på en del af Microsoft, som er blevet en vital arbejdsfunktion for mange danskere på rekordtid.

I dette interview med ITWatch fortæller han om, hvordan man håndterer, at en tjeneste bliver kritisk infrastruktur fra den ene dag til den anden, og hvordan Microsoft vil forsøge at fastholde det momentum for Teams, som virksomheden har fået "foræret" af corona, og som meget vel kan rinde ud, når hverdagen igen indtræffer på den anden side vaccinationer og afstandskrav.

Måtte se udenfor normale procedure

Brugen af Teams er – ikke overraskende – eksploderet siden 11. marts sidste år. Crilles Jansen kan ikke løfte sløret for de præcise tal for væksten i Danmark. Det tætteste, vi kommer på, er, at antallet af brugere på Teams er vokset med mere end 475 pct.

Store dele af den vækst kom fra den ene dag til den anden – Crilles Jansen kalder det ikke bare en stejl vækstkurve, men "astronomisk vækst".

"Vi deler ikke tal for Danmark, men på verdensplan var der før corona 20 mio. daglige brugere af Teams. I dag er der cirka 115 mio. daglige brugere. I Danmark har den procentuelle vækst været endnu højere," siger han.

"Så selv i Microsoft, som har enormt stor kapacitet og et ekstremt stort automatiseret setup, så krævede det, at vi måtte se udenfor de normale procedurer for at kunne skalere så hurtigt."

Og den slags vækst krydret med en global pandemi, der gjorde det udfordrende at få leverancer ind i landet, kaldte på brandslukning.

"Vi har hele tiden en tilførsel af fysisk infrastruktur, men i den periode var der praktiske problemer med at få lastbiler ind over grænserne i de tempi, vi havde brug for," siger han.

Derfor var Microsoft Danmark nødt til at flytte kapacitet fra Azure cloud-service-ydelser til Teams.

"Teams var højeste prioritet i en periode," siger Crilles Jansen.

"Det gjorde, at stort set alle virksomheder oplevede, at Teams virkede for dem. Påvirkningen i det danske marked var i virkeligheden mere i Azure, hvor man var nødt til at flytte ressourcer fra."

"Vi får skyld for alt muligt"

Hvis man spørger Crilles Jansen har der derudover ikke været mange problemer med det rent tekniske i Microsoft Teams. Han anerkender, at der "momentvis" kan være udfordringer, men ingen "kæmpe store nedbrud", som han selv beskriver det.

Når de fleste nok alligevel har siddet og bandet lidt over skærmen og haft møder, hvor det meste af tiden er gået med tekniske udfordringer, er det ifølge Crilles Jansen langt henad vejen ikke på grund af problemer hos Microsoft.

"Vi kæmper med, at når man som slutbruger sidder med Teams, så betragter man det som en slut-service, men bag skærmen er der alle mulige andre services som internetopkobling og andre afhængigheder, som Microsoft ikke står for," siger han.

Får I også skylden for de andre tekniske problemer, vi alle sammen har?

"Ja. Jeg tror, vi får skyld for alt muligt. Det er heller ikke for at sige, at der ikke kan opstå fejlsituationer fra Microsofts side – det kan der. Men som slutbruger forholder man sig bare til, hvad det er for en applikation, man har åbnet, og sådan er gamet."

At fastholde brugere bliver en udfordring

Den største udfordring har derfor været at uddanne brugerne til at bruge Teams. Den opgave vil fortsætte, når Microsoft skal forsøge at sikre, at den massive vækst i Teams-brugere, som coronakrisen har foræret virksomheden, ikke forsvinder, når vi alle sammen igen kan møde op på arbejde.

"Vi har fast allokerede personer som en investering fra Microsoft, der hele tiden arbejder med, hvordan vi kan uddanne slutbrugere og virksomhederne i, hvilke muligheden der er i det her produkt i alle de scenarier, vi kommer til at stå i," siger Crilles Jansen.

Derudover skal platformen udvikles, så den også er relevant efter corona.

"Der er masser af partnere, der også udvikler løsninger integreret til deres specifikke applikationer og på den måde også giver nye vinkler på, hvad værdien af Teams er. Og det er selvfølgelig også noget af det, som er en høj prioritet fra vores side."

Uanset hvad Microsoft gør, vil der med al sandsynlighed komme et dyk i brugere, anerkender Crilles Jansen. Corona har været en stor hjælpende hånd for Microsofts ambitioner om at få flere til at bruge Teams. En kærkommen gave vil Microsoft-chefen dog ikke driste sig til at kalde det.

"Men hvis man kan skille tingene ad og se det adskilt fra den ulykkelige situation, corona er, så er jeg personligt ikke i tvivl om, at når det kommer til at accelerere digitaliseringen, så vil man over tid tænke tilbage på, at corona gjorde noget rigtig interessant for os."

Microsoft under angreb: Hackere har haft adgang til kildekode

Marianne Dahl: Unge medarbejdere accepterer ikke sexisme 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også