Norsk undervisningsquiz tager USA med storm
Den norske quizplatform Kahoot, som bruges til skoleundervisning og kurser, har været en enorm succes siden lanceringen i 2013 og er vokset til 50 mio. månedlige brugere.
Det skriver Dagens Næringsliv.
Kahoot har dermed oplevet knap samme brugervækst, som Facebook oplevede i de første fire år. Selskabet er dog fortsat ikke profitabelt, men ledelsen planlægger at kræve penge for medlemskab og lade selskaber promovere sig ved at skabe quizzer.
"Omsætningen var i 2016 ubetydelig, men vi arbejder på at etablere skaladygtige indtægter inden udgangen af 2017," siger administrerende direktør i Kahoot, Erik Harrell, til Dagens Næringsliv.
I dag er omkring 80 pct. af Kahoots brugere er skoleelever, med mere end to tredjedele i USA. I USA er der et milliardmarked for lærerplaner og quizzer, som lærere sælger til hinanden.
Quizplatformen er dog også blevet populær i store selskaber, som skal stå for størstedelen af indtægterne. Blandt andet revisionsselskabet Price Waterhouse Cooper bruger Kahoot til fagtunge revisions- og skattekurser, mens banken DNB anvender det til oplæring.
Kahoot ser derudover et stort indtjeningspotentiale i at lade selskaber promovere sig i skoler gennem quizzer. DNB har allerede gennemført en quiz om privatøkonomi i Norges folkeskoler, skriver Dagens Næringsliv.