Norsk undervisningsquiz tager USA med storm

Norsk undervisningsquiz buldrer frem i USA, men halter på indtjeningen.
Foto: Foto: Jan Mindegaard
Foto: Foto: Jan Mindegaard
Af ritzau Finans

Den norske quizplatform Kahoot, som bruges til skoleundervisning og kurser, har været en enorm succes siden lanceringen i 2013 og er vokset til 50 mio. månedlige brugere.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Kahoot har dermed oplevet knap samme brugervækst, som Facebook oplevede i de første fire år. Selskabet er dog fortsat ikke profitabelt, men ledelsen planlægger at kræve penge for medlemskab og lade selskaber promovere sig ved at skabe quizzer.

"Omsætningen var i 2016 ubetydelig, men vi arbejder på at etablere skaladygtige indtægter inden udgangen af 2017," siger administrerende direktør i Kahoot, Erik Harrell, til Dagens Næringsliv.

I dag er omkring 80 pct. af Kahoots brugere er skoleelever, med mere end to tredjedele i USA. I USA er der et milliardmarked for lærerplaner og quizzer, som lærere sælger til hinanden.

Quizplatformen er dog også blevet populær i store selskaber, som skal stå for størstedelen af indtægterne. Blandt andet revisionsselskabet Price Waterhouse Cooper bruger Kahoot til fagtunge revisions- og skattekurser, mens banken DNB anvender det til oplæring.

Kahoot ser derudover et stort indtjeningspotentiale i at lade selskaber promovere sig i skoler gennem quizzer. DNB har allerede gennemført en quiz om privatøkonomi i Norges folkeskoler, skriver Dagens Næringsliv.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også