Det blev taget i brug før første verdenskrig og fik sin seneste store opdatering i 1946.
Men nu afløses det gamle togsignalsystem fra 1912 som det første sted i landet i Vendsyssel af et nyt og moderne digitalt signalsystem.
Det gamle signalanlæg er mekanisk og styres ved at trække i gule og røde håndtag, der tænder for lyssignaler ved skinnerne og giver lokomotivføreren besked om, at sporet er frit.
Med det nye system ERTMS, European Rail Traffic Management System, får lokomotivføreren automatisk besked om kør og stop via via et elektronisk panel i førerhuset.
Det skal give en mere fleksibel togtrafik og betydeligt færre forsinkelser for passagererne, fortæller områdechef for signalprogrammet i Banedanmark, Janus Steen Møller.
"Vi får færre komponenter, der kan gå i stykker, og færre kabler der kan blive revet over, og det gør, at vi vil få et nyt system, som er mere robust og har færre fejl," siger han til DR Nordjylland.
Faktisk mener Banedanmark, at man kan undgå omkring 50 procent af de fejl, der i dag giver forsinkelser i togene.
Løbende opdateret
For trafikleder Lars Klitlund Jensen er det både glædeligt og en smule vemodigt, at det gamle signalsystem nu går på pension.
Han har været på stationen i Hjørring siden sidst i 70'erne, men fremover skal togtrafikken overvejende ledes fra Aalborg, hvor han også selv skal oplæres i det nye signalsystem.
"Det har været et hyggeligt sted at være, og man kan stole på, at det virker, og at sikkerheden er i orden," siger Lars Klitlund Jensen.
Da der i løbet af årene er kommet computerteknik og nyt kommunikationsgrej til, mener han, at man har gjort, hvad man kunne, for at holde systemet kørende.
"Et museum vil jeg ikke kalde det. Det har været en blanding af nyt og gammelt," siger han.
Der skal da også holdes liv i de gamle signalsystemer mange år endnu. Oprindeligt var det planen, at signalsystemet skulle være taget i brug af i hele landet i 2023, men det er blevet syv år forsinket og ventes først at været etableret alle steder i 2030.
I Nordjylland betyder den forskudte indfasning, at man i en lang periode ikke vil kunne køre direkte fra eksempelvis Aarhus eller København til Frederikshavn. Men er derimod nødt til at skifte tog i Aalborg.
I de kommende dage vil nordjyderne desuden opleve små forsinkelser og færre tog, da man lige skal finde sig til rette med systemet, inden det er fuldt ud funktionelt, siger Janus Steen Møller.
"Vi skal lige have det nye system ind under huden, så her i den første periode kan vi godt risikere, at passagererne kommer til at mærke lidt huller. Men vi har et stort hold til at overvåge systemet, og det sikrer, at vi hurtigt kan sætte ind, hvis der er nogle børnesygdomme, så vi kan finde en kur."
Også på strækningen Roskilde-Køge-Næstved vil man inden for kort tid tage det nye digitale system i brug.
Denne artikel er videreformidlet af Ritzau på vegne af DR Nordjylland.
Milliarddyrt togprojekt bliver forsinket til 2030
Konsulentregning til nye jernbanesignaler mere end tredoblet