Hver tredje har forsøgt at få slettet personlige oplysninger
![Foto: Dansk Industri / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13607945.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7j4dy2bdnnl1k2nddnv2.jpg)
Hver tredje dansker har forsøgt at få slettet personlige data fra blandt andet sociale medier, kundeklubber, webshops og virksomheder, skriver Jyllands-Posten.
I en undersøgelse fra Ingeniørforeningen svarer halvdelen af dem, der har forsøgt at få slettet data, at det enten var svært eller meget svært, at få de personlige oplysninger slettet. Men en kulturændring blandt virksomhederne, der opbevarer data, er på vej, lyder det fra Dansk Industri.
"For den enkelte virksomhed kan det være et konkurrenceparameter at behandle data på en ansvarlig og sikker måde, herunder at have styr på, at data bliver slettet, hvis kunderne ikke vil have dem liggende hos virksomheden mere," siger Morten Rosted Vang, der er fagleder og arbejder med digital ansvarlighed og cybersikkerhed i Dansk Industri.
En af dem, der har forsøgt at få slettet data er 33-årige Edin Lind Ikanovic. Han fandt sin lokationshistorik på Google Maps, hvor der var oplysninger om hans lokation hver eneste time de seneste tre år. Han havde dog held med at få oplysningerne slettet.
Google smidt af tronen – dette sted besøges nu oftest på nettet
Apple taber SEC-forsøg på at blokere tre aktionærforslag
Klumme: Den rigtige platform er afgørende for om kundedata giver værdi