ITWatch

Medie: Politiske partier har købt data om borgere i en årrække

Ifølge Politiken har flere af landets største partier købt sig til oplysninger om danske borgere fra Danmarks Statistik via selskabet Geomatics igennem mere end et årti.

Geomatics har i flere år solgt data fra Danmarks Statistik til de største politiske partier. Marketingchef Jeanette Mayland Olsen mener, at det beriger den demokratiske dialog. Foto: PR/Geomatic

Lørdag skrev Politiken, at Danmarks Statistik de seneste knap 15 år har fordoblet salget af data til private virksomheder, offentlige myndigheder og forskere. Og søndag følger avisen op med historien om, at flere af landet største politiske partier i årevis har købt sig til oplysninger om danskerne på den måde.

Partierne kan blandt andet bruge de data til at målrette og differentiere specifikke reklamer til sine potentielle vælgere på sociale medier eller andre steder på nettet.

Geomatics, som er en af de største aftagere af data fra salgsenheden DST Consulting, står ifølge Politiken også helt centralt i videresalget af data til de politiske partier. Mediet skriver, at firmaet har en særlig forbindelse til de politiske partier og at samarbejdet har forandret den måde, valgkampe bliver ført på i Danmark.

Praksissen har stået på siden 2005, hvor Venstre som de første fik øjnene op for muligheden i at målrette sin markedsføringsindsats, og ifølge professor og valgforsker Kasper Møller Hansen er såkaldt microtargeting nu blevet et ’must’ i moderne valgkampe.

"Det handler om at ramme vælgernes dagsorden så præcist som muligt. At den potentielle socialdemokrat, som bor alene i en lejlighed, nok har en anden dagsorden end den socialdemokrat med børn, der bor i et parcelhus. Jo mere præcist og strømlinet partierne kan lave deres valgkampe og fortælle om netop den del af deres politik, som er vigtig for dig, jo større er chancen for, at du vælger at stemme på dem," siger han til Politiken, men understreger, at redskabet ikke skal overvurderes, da de fleste vælgere ikke lader sig "trække rundt ved næsen."

Geomatic mener selv, at firmaets data beriger den demokratiske dialog, og marketingchef Jeanette Mayland Olsen siger:

"Det er da som vælger mere interessant at få besøg af en politiker, hvor man får følelsen af, at vedkommende taler om fornuftige sager med fornuftige budskaber, end at få besøg af politikere fra den modsatte fløj af den, man stemmer på."

Danmarks Statistik sælger data for millioner til private virksomheder

Danmarks Statistik ændrede formulering i meddelse om gavesag

Geomatic: "Vi synes ikke, at vi har gjort noget forkert"

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger