Thorborg: Danske forretninger kan vinde over Amazon
![Foto: Creative Commons](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9357336.ece/ALTERNATES/schema-16_9/IW%2520Martin%2520Thorborg.jpg)
Det vil ikke udelukkende være en dårlig ting for det danske forretningsliv, når Amazon på et tidspunkt gør sit indtog på det danske marked. Sådan lyder det fra serieiværksætter og direktør i Dinero Martin Thorborg og konsulent i rådgivningsvirksomheden Adaptors Henrik Stender i et debatindlæg i Finans. Amazon, der sidste år stod for 1,8 pct. af den danske e-handel, kan nemlig blive det bedste, der er sket for butikkerne, skriver duoen.
For vælger en dansk forretning at bruge Amazon som sin digitale handelsplatform, når den amerikanske virksomhed åbner op for dette, bliver det potentielle marked for den pågældende virksomhed udvidet fra Danmark til hele verden. Og som iværksætter slipper man for at etablere sig som brand, opbygge en webshop og bruge penge på annoncering, når man bruger Amazons vidtrækkende og effektive platform, lyder det i indlægget.
Det kommer dog ikke uden en pris, skriver Thorborg og Stender. For Amazon vil have penge for at lade danske forretninger bruge deres platform, og de vil komme til at kende alle tal i de forretninger, der vælger at indgå i et samarbejde. Så er man ikke interesseret i, at andre kender tallene i sin forretning, er Amazon ikke løsningen, lyder det. Men selv her kan Amazons tilstedeværelse have en positiv effekt.
"Det kan være en lejlighed til at kigge din butik efter i sømmene og blive skarpere på det, der gør dig unik. For der er mange andre gode konkurrenceparametre end lige pris og leveringshastighed. Og hvis du er skarp på dem, så kan du vinde," skriver Martin Thorborg og Henrik Stender i Finans.