ITWatch

Thorborg: Danske forretninger kan vinde over Amazon

Et samarbejde med Amazon kan være det bedste, der er sket for danske forretninger, lyder det bl.a. serieiværksætter Martin Thorborg i desbatindlæg. Selv virksomheder uden et samarbejde med Amazon kan tage kampen op og vinde.

Foto: Creative Commons

Det vil ikke udelukkende være en dårlig ting for det danske forretningsliv, når Amazon på et tidspunkt gør sit indtog på det danske marked. Sådan lyder det fra serieiværksætter og direktør i Dinero Martin Thorborg og konsulent i rådgivningsvirksomheden Adaptors Henrik Stender i et debatindlæg i Finans. Amazon, der sidste år stod for 1,8 pct. af den danske e-handel, kan nemlig blive det bedste, der er sket for butikkerne, skriver duoen.

For vælger en dansk forretning at bruge Amazon som sin digitale handelsplatform, når den amerikanske virksomhed åbner op for dette, bliver det potentielle marked for den pågældende virksomhed udvidet fra Danmark til hele verden. Og som iværksætter slipper man for at etablere sig som brand, opbygge en webshop og bruge penge på annoncering, når man bruger Amazons vidtrækkende og effektive platform, lyder det i indlægget.

Det kommer dog ikke uden en pris, skriver Thorborg og Stender. For Amazon vil have penge for at lade danske forretninger bruge deres platform, og de vil komme til at kende alle tal i de forretninger, der vælger at indgå i et samarbejde. Så er man ikke interesseret i, at andre kender tallene i sin forretning, er Amazon ikke løsningen, lyder det. Men selv her kan Amazons tilstedeværelse have en positiv effekt.

"Det kan være en lejlighed til at kigge din butik efter i sømmene og blive skarpere på det, der gør dig unik. For der er mange andre gode konkurrenceparametre end lige pris og leveringshastighed. Og hvis du er skarp på dem, så kan du vinde," skriver Martin Thorborg og Henrik Stender i Finans.

Amazon overrasker med milliardfortjeneste

Trump langer atter ud efter Amazon-stifter 

Mere fra ITWatch

Cyberkriminelle søger i stigende grad mod Norden

En ny sikkerhedsrapport viser, at velhavende nordiske virksomheder i stigende grad er udsat for digital afpresning. På blot et år er antallet af angreb i Norden steget med hele 138 pct, mens EU som helhed har oplevet en stigning på 18 procent.

Sådan ser fremtidens jobtitler ud anno 2029

Hvordan ser arbejdsmarkedet ud i 2029? Det har det globale it-konsulenthus Cognizants fremtidsafdeling undersøgt. Resultatet er en række interessante jobtitler og et bud på fremtidens kompetencer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs