Facebook vil bruge 1 mia. dollar på skabere af indhold

Det sociale netværk er på vej med bonusprogramer for dem, som udvikler særligt anerkendt indhold.
Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714
Foto: Dado Ruvic/REUTERS / X02714
AF RITZAU FINANS

Facebook vil investere over 1 mia. dollar i såkaldte content creators, der skaber indhold på de sociale medier, indtil slutningen af 2022.

Det oplyser Facebook onsdag, skriver Reuters.

De mange penge bruges, da konkurrencen mod platforme som Tiktok og Youtube om brugernes opmærksomhed strammer til.

Investeringerne vil omfatte bonusprogrammer til at betale de folk, der udvikler indhold, når de rammer bestemte milepæle i det sociale medies apps, herunder Instagram, lyder det fra Facebook.

På Facebook får folk, der laver videoer med indhold som eksempelvis træning, og gamers en månedlig bonus, hvis de rammer milepæle for bonusstjerner på deres indhold. Stjernerne er en form for digitale drikkepenge, som fans kan bruge til "at betale" for de live-streamede videoer.

Der vil være tilsvarende bonusprogrammer til Instagrams creators, der kan tjene penge baseret på, hvordan deres videoer på platformen fungerer, oplyser Facebook ifølge Reuters.

Facebook åbner nu for bonusprogrammerne, da de rivaliserende sociale medieplatforme har gjort lignende tiltag.

Tiktok vil bruge 2 mia. dollar til at støtte creators over tre år, mens Snap Incs Snapchat tidligere betalte 1 mio. dollars om dagen for at sende de populære korte videoer ud på sin tjeneste.

Facebook og Snap Inc falder begge 1 pct. onsdag.

 

Ny direktør for Danske Medier skal have fokus på techkoncerner

Trump sagsøger netgiganterne Facebook og Google

Amazon på vej mod rekord efter chefskifte 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også