ITWatch

Dansk tech-branche holder vejret: Prisen for krisen kan komme nu

Trods massiv krise i dele af dansk erhvervsliv, så ser it-branchen i Danmark ud til at klare frisag indtil videre, men man holder vejret. Tredje kvartal kan enten ende i kollaps eller stor fremgang, lyder det.

Christian Hannibal er direktør i DI Digital. Foto: Hans Søndergaard/DI/PR

Dansk tech-industri står overfor en afgørende vigtig periode i coronakrisen. Sådan lyder det fra DI Digital, der er DI's digitale brancheforening med en meget stor del af den danske it-branche som medlemmer.

DI Digital-direktør Christian Hannibal siger, at man her ved indgangen til tredje kvartal vil se, om krisen er overstået for den danske tech-industri, eller om den reelt først lige er begyndt.

"Tredje kvartal vil være det afgørende. Første kvartal i år var der, hvor krisen kom, andet kvartal har alle stort set afskrevet som et tabt kvartal. Men nu ser vi med stor spænding på det kvartal, vi står på indgangen til," siger han.

Baggrunden er blandt andet, at mange støttepakker udløber med blandt andet lønkompensation, og det vil nu stå klart, om virksomhederne kan stå selv eller ej.

"Vi ser, at konsulentbranchen, der er beskæftiget indenfor det offentlige, er ramt, eksportmarkederne for robotter samt IoT-produkter er ramt, mens andre dele af it-branchen klarer sig bedre," siger han.

Men nu vil det altså stå klart, hvor galt det kommer til at gå.

"Tredje kvartal vil vise, om vi får et stort dyk eller en stor fremgang," siger han.

Holder vejret

Hos IDC Nordic er Jan Horsager, research director, enig.

"Det er mit indtryk, at virksomhederne i den danske it-branche holder vejret som resten af erhvervslivet og afventer, hvordan og hvor hurtigt den danske eksport udvikler sig og dermed skaber et reelt grundlag for vækst," siger han.

Han forklarer, at IDC siden marts hver anden uge fulgt virksomhedernes forventninger til it-investeringer, og at man fortsat ser en tendens til ikke at stoppe digitaliseringsprojekter, men at "gentænke dem i lyset af det aktuelle behov for på én gang at reducere omkostninger og innovere."

IDC’s aktuelle vurdering af de danske it-investeringer i 2020 ligger på et fald på 1 pct. sammenlignet med vækst på 4,9 pct. og 4,2 pct. i henholdsvis 2018 og 2019.

"Til gengæld gør muligheden for at sætte gang i udviklingen med teknologi, at i allerede i 2021 venter en vækst i it-investeringerne på 2,7 pct.," forklarer Horsager om tallene.

Meget stor forskel

Christian Hannibal fra DI Digital forklarer, at det volder virksomhederne store problemer at agere i forhold til, også fordi der er så mange ubekendte. De, der eksempelvis eksporterer til USA, må håndtere et marked, der fungerer på en måde, mens de, der sælger i EU, står overfor helt andre udfordringer.

"Vi håber generelt, at der er tale om udskydelser af eksempelvis it-projekter derude, og at man ikke dropper dem helt, men vi ved det endnu ikke. Vi ser tiden an," siger han.

Hos brancheforeningen IT-Branchen, ITB, siger direktør Natasha Friis Saxberg, at hun generelt ser branchen som en branche i vækst nu og her.

"Før krisen måtte tæt ved 40 pct. af virksomhederne opgive at besætte stillinger. Derfor er de gået ind i coronakrisen med et efterslæb i forhold til deres bemanding, og da de har manglet folk mange steder, har vi undgået mange afskedigelser," siger hun.

Men til gengæld har man holdt igen med nyansættelser og skruet ned for freelancere i større stil end før krisen, er det indtryk man har fra branchen, siger Natasha Friis Saxberg.

Hvordan ser du på branchens situation nu?

"Det ser generelt superpositivt ud. Vi har fået flere pladser til it-uddannelserne, vi har godt gang i forretningen derude, og det er godt for, at man ikke skal sige nej til opgaver, som man gjorde før krisen på grund af netop mangel på ansatte. Før måtte man sige nej til ordrer, og det bremser væksten."

Er ramt forskelligt

Hun forklarer, at krisen har ramt meget forskelligt i de forskellige dele af industrien.

"Nogle projekter ude i erhvervslivet er blevet fremskyndet, for coronaen har vist, at digitaliseringen er noget, vi skal i gang med. Det er ikke længere bare noget, der kunne være rart en dag, som holdningen har været mange steder. Mange har virkelig fået øjnene op for dette område."

Derfor vil der være nogle dele af it-branchen, der klarer sig bedre end andre, siger ITB-direktøren.

"Infrastruktur er gået frem, det at levere stadig bedre og hurtigere opkoblinger, netværk mm er gået meget frem. Hjemmearbejdspladser har også vist sig som et stort behov. It-konsulenterne har fået mere arbejde. Men til gengæld er de områder, hvor man skal mødes fysisk som events, messer, konferencer og it-kurser blevet hårdt ramt under krisen. Og det er mit indtryk, at de stadig er ramt og vil være det en tid endnu," siger hun.

Jan Horsager fra IDC Nordic er enig i, at det rammer meget forskelligt, hvordan de enkelte dele af sektoren er ramt.

"Den fortsatte interesse for at investere i it hos danske virksomheder, udmønter sig ikke ligeligt i aktiviteterne i den danske it-branche. Hvis man ser på det i et teknologiperspektiv, så buldrer Infrastructure-as-a-Service frem, og herfra spreder ringene sig til branchens virksomheder."

Netnordic-direktør: "Mavefornemmelsen for det her er rigtig god"

Klumme: Hvad må it-outsourcing koste?

It-skole samarbejder med IBM om at få flygtningekvinder i beskæftigelse

Relaterede

ITWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Se alle ledige stillinger