Mærsks it-afdeling mærker fortsat konsekvenserne fra cyberangreb
![Cyberangrebet, der ramte i slutningen af juni, gik hårdt ud over Mærsks containerforretning. | Foto: PR/Mærsk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8935448.ece/ALTERNATES/schema-16_9/maersk50.jpg)
Selvom hændelsen fandt sted i slutningen af juni, kæmper it-afdelingen i A. P. Møller - Mærsk fortsat med eftervirkningerne af cyberangrebet, der fik navnet NotPetya. Det skriver Berlingske.
Den danske koncern er næsten vendt tilbage til normalt forretningsniveau, men det har krævet en stor indsats.
"Vi har arbejdet med at genopbygge og styrke alle de berørte områder af vores it-infrastruktur. Vi har kun reinstalleret systemer, når vi er sikre og modstandsdygtige nok mod nye angreb. I nogle tilfælde har det krævet et redesign af vores it," skriver it-chef i A.P. Møller - Mærsk, Adam Banks, i en mail til Berlingske.
Cyberangrebet forhindrede det danske selskab i betjene nye ordre gennem flere dage. Selskabet APM Terminals blev ligeledes ramt, hvilket betød at containere måtte lastes og lodses uden brug af digitale systemer. De samlede omkostninger som følge af tabt omsætning og udgifter til konsulenter og it-eksperter kan ifølge Mærsk lande på godt to mia. kr.
Adam Banks ønsker overfor Berlingske ikke at uddybe, hvordan den ondsindede computervirus er opstået, udover at den var distribueret gennem Ukraine.
Relaterede artikler
Her er topledelsens typiske fejl i forsvaret mod hackere
For abonnenter