Mærsks it-afdeling mærker fortsat konsekvenserne fra cyberangreb

Selskabet er næsten tilbage i normalt forretningsniveau efter sommerens cyberangreb, der lagde Mærsks containerforretning ned i flere dage.
Cyberangrebet, der ramte i slutningen af juni, gik hårdt ud over Mærsks containerforretning. | Foto: PR/Mærsk
Cyberangrebet, der ramte i slutningen af juni, gik hårdt ud over Mærsks containerforretning. | Foto: PR/Mærsk

Selvom hændelsen fandt sted i slutningen af juni, kæmper it-afdelingen i A. P. Møller - Mærsk fortsat med eftervirkningerne af cyberangrebet, der fik navnet NotPetya. Det skriver Berlingske.

Den danske koncern er næsten vendt tilbage til normalt forretningsniveau, men det har krævet en stor indsats.

"Vi har arbejdet med at genopbygge og styrke alle de berørte områder af vores it-infrastruktur. Vi har kun reinstalleret systemer, når vi er sikre og modstandsdygtige nok mod nye angreb. I nogle tilfælde har det krævet et redesign af vores it," skriver  it-chef i A.P. Møller - Mærsk, Adam Banks, i en mail til Berlingske.

Cyberangrebet forhindrede det danske selskab i betjene nye ordre gennem flere dage. Selskabet APM Terminals blev ligeledes ramt, hvilket betød at containere måtte lastes og lodses uden brug af digitale systemer. De samlede omkostninger som følge af tabt omsætning og udgifter til konsulenter og it-eksperter kan ifølge Mærsk lande på godt to mia. kr.

Adam Banks ønsker overfor Berlingske ikke at uddybe, hvordan den ondsindede computervirus er opstået, udover at den var distribueret gennem Ukraine.

Her er topledelsens typiske fejl i forsvaret mod hackere 

DSV hyrer eks-politichef til at bekæmpe hackere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også