Farvel til tredjepartscookies er ikke nødvendigvis dårligt nyt for bureauer

Google siger farvel til tredjepartscookies i Chrome-browseren, og det kan være med til at skubbe annoncører og bureauer i retning af bedre udnyttelse af data, spår bureau.
Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Ritzau Scanpix

Selvom Googles dødsstød til tredjepartscookies de facto er sidste søm i deres ligkiste – og dermed en massiv bremseklods for tracking af brugerne på tværs af hjemmesider – er det ikke nødvendigvis dårligt nyt for en bureaubranche, der de seneste år har levet højt på den målrettede annoncering baseret på netop tredjepartsdata, lyder meldingen fra flere branchefolk til Dansk Markedsføring.

"Min forhåbning er, at cookiens død vil tvinge annoncører til at arbejde mere meningsfuldt datadrevet med omhyggeligt tilrettelagte tests, for først da har man et reelt optimeringsgrundlag. Først da kan vi isolere og forstå den digitale markedsførings påvirkning af modtagerne," siger Rasmus Holmen, head of tech & data hos Cadreon, bureaugruppen Mediebrands’ enhed for datadrevet medieindkøb, til mediet.

Andre peger på, at udfasningen af tredjepartscookies vil medføre et fornyet fokus på førstepartsdata, hvilket – til trods for at de vil blive indsamlet i lukkede økosystemer, som MediaWatch tidligere har beskrevet – vil give bedre mulighed for at målrette samt måle effekten af sin indsats, ligesom det kan bringe branchen tilbage til et fokus på de mere klassiske markedsføringsdiscipliner frem for et overdrevent datafokus, skriver Markedsføring.

(Denne artikel er bragt af vores søstermedie MediaWatch.)

Hvad betyder Googles dødsstød til cookies egentlig?

Kun hver niende hjemmeside overholder lovgivning om dataopsamling

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også