Hvad betyder Googles dødsstød til cookies egentlig?

Google er ved at smide tredjepartscookies på porten. Ifølge flere fagfolk kan det få vidtrækkende konsekvenser for det digitale annoncemarkeds økosystem – og styrke den amerikanske techgigants position i samme ombæring.
Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

Efter annoncemarkedet for få år siden troede, den endelig havde fundet vejen frem i en digital tidsalder med målrettet annoncering baseret på omfattende brugerdata indsamlet af de usynlige cookies, skal samme branche nu til at tænke om. Som den sidste store bastion sluttede Google, internettets hovedtrafikåre, sig i sidste uge til Apple, Mozilla, Samsung m.fl. og meddelte, at techselskabet om to år vil have udfaset brugen af tredjepartscookies i sin Chrome-browser.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
Skal indeholde mindst 2 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Del artikel

Forsiden lige nu

Læs også

"Det forretningsorienterede har bragt os længere op i fødekæden, og det virker rigtig godt for os," siger Ane Brorsen, adm. direktør i Redpill Linpro i Danmark. Til venstre ses direktør for forretningsudvikling, Mikkel Iversen. | Photo: PR.

Open source-konsulenthus vokser efter opkøb

For abonnenter