Klumme: Slut med roaming-omkostninger: På vej mod mobil-app'ernes Europa?

EU's roamingindgreb er blevet kritiseret kraftigt af telebranchen, men direktør for it-selskab ser også store muligheder. Det skriver Felix Huber i denne klumme.
AF Felix Huber, Nordeuropæisk chef i it-selskabet Stripe

Den 15. juni 2017 er en vigtig dato for Europa. Fra den dag slipper alle europæere for de internationale roaming-afgifter i Europa. Det er fremragende nyheder for de europæiske mobilbrugere, der nu frit kan anvende deres mobil, uanset hvor i Europa de befinder sig. Det giver også fantastiske nye muligheder for de europæiske it-virksomheder, der pludselig får udvidet deres muligheder betragteligt.

Mobilen, forbrugerens kontroltårn

Siden smartphonen blev lanceret for godt et årti siden, er mobilen blevet en uundgåelig del af hverdagen. Kommunikation, information, transport, catering, rejser, fritid.

Mobilen er en fast del af den daglige rutine. En såkaldt "mobinaut" åbner sin mobil gennemsnitligt 140 gange om dagen - men benytter i øvrigt kun et dusin forskellige apps.

Den typiske adfærd ændrer sig dog, så snart man krydser en landegrænse. Mange af de mest populære mobiltjenester er ikke internationalt tilgængelige, og hidtil har de, der har haft behov for det enten haft et specielt internationalt abonnement for at undgå roaming-omkostninger, eller også har de været tålmodige og ventet til de fandt et hotspot med wi-fi.

Den 15. juni bliver der derfor fjernet en betragtelig barriere for de europæiske forbrugere. Men der er behov for flere lempelser for at få europæisk handel til at flyde lettere samt udvikling fra virksomhedernes side - i forhold til ensartede, fleksible og ægte internationale kundeoplevelser med vores favorit apps.

Startups tager føringen

Nogle europæiske startups har allerede forudset den nye situation og tilbyder deres kunder en ensartet oplevelse, uanset hvor de befinder sig i Europa. Dem der benytter Deliveroo (hjemmelevering af mad), Drivy (leje af bil), Glovo (hjemmeshopping) eller Musement (bookning af kulturelle aktiviteter) kan gøre præcis som de er vant til, også når de rejser - og få præcis den kvalitet de værdsætter - kombineret med de lokale islæt. En dansker der befinder sig i Madrid kan på 30 sekunder på mobilen bestille Deliveroo eller booke en Seat Mii hos Drivy, endda tilpasset de lokale parkeringsregler. Dette er reelle fremskridt mod en mere friktionsfri tid og udgør en trend som uden tvivl vil vokse i de kommende år.

Tænk international, ikke lokalt

Ud over hvad disse startups har formået, er der en ny udfordring for de tusindvis af applikationsudviklere i Europa - nemlig at tilbyde tjenester som er europæiske i deres udgangspunkt og basisindstillinger, men kan følge og tilpasse sig forbrugerens behov lokalt - uanset hvor de befinder sig. Det skal ikke være omvendt - at forbrugeren skal tilpasse sig. For førend en app kan lanceres internationalt skal den naturligvis kunne tilpasse sig til de lokale kulturelle forhold. Og selvom sprog er et afgørende og indlysende element, kan der være andre lokale forhold der kan underminere iværksætternes arbejde med at skabe internationale apps.

Vidste du måske, at der i Europa er næsten lige så mange former for betalingsmåder som sprog? Hollænderne og tyskerne f.eks. bruger ikke kreditkort til deres onlinekøb, de anvender i stedet iDEAL og SOFORT.

Lokal forankring

At gå ind på disse markeder uden at kunne tilbyde disse alternative betalingsformer, der er stærkt forankret lokalt, kan derfor være noget nær umuligt. Og selvom et danskt techfirma er godt positioneret i Europa med tjenester som hurtigere og hurtigere bliver internationale, vil de møde mange konkurrenter, som går efter det samme marked. For et ambitiøst firma er det derfor mere afgørende end nogensinde før, at fokusere på hvad der kan gøre deres produkt virkelig unikt - f.eks. brugeroplevelse, design og kvalitet, men også hvordan de benytter partnere og teknologisk infrastruktur, der kan hjælpe til og vokse med dem - fleksibelt og skalerbart.

Det er værd at tænke over. Mere end 300 millioner europæere handler online eller via mobil. Et tal der stiger markant hvert år. Org potentialet er uendeligt. Knapt 25 år efter at det indre marked blev grundlagt, står cross-border handel stadig kun for 16 pct. af e-handelen i Europa i 2017 - ifølge nye ARCEP undersøgelser.

Klumme: Danske virksomheder tørster efter robust it  

Klumme: Her er kravene til den moderne it-chef 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også