Klumme: 5 måder indendørs navigation letter en facility managers arbejde

I takt med at bygninger bliver mere intelligente, bliver rollen som facility manager også mere kompleks og kan få gavn af indendørs navigation, skriver Morten Brøgger fra Mapspeople i denne klumme.
Foto: Mapspeople / Pr
Foto: Mapspeople / Pr
Af Morten Brøgger, direktør i Mapspeople

Der findes mange erhverv, hvor de grundlæggende ansvarsområder stort set har været uændrede i årtier. Facility management hører dog ikke til den kategori. Den gamle forestilling af en vicevært, der sad i kælderen og styrede varmen i radiatorerne, skiftede lyspærer og slog græsset rundt om bygningen har ændret sig markant, og i dag er viceværten blevet en facility manager med opgaver og ansvarsområder, der berører næsten alle ansatte og funktioner på arbejdspladsen.

I dag har facility managers ansvaret for to hovedområder: ’Bygning og infrastruktur’ og ’mennesker og organisation’. Ifølge International Facility Management Association skal facility managers ”sørge for, at de steder, hvor folk arbejder, leger, lærer og bor, er sikre, komfortable, produktive og bæredygtige.”

Men i takt med at bygninger bliver større og mere intelligente, bliver rollen som facility manager også mere kompleks. 

Et indendørs kort giver facility managers muligheden for at få et overblik over bygningens områder samt at visualisere vigtige data. I modsætning til mange softwareløsninger løser indendørs navigation ikke kun ét problem, men hjælper facility managers med at håndtere flere udfordringer uden at øge kompleksiteten af arbejdet. 

1. Bygningsinformation

I sin enkleste form er indendørs navigation ”bare” et dynamisk kort, men har man ansvaret for en stor lokation som en kontorbygning, en lufthavn eller et stort kongrescenter, er det ikke ”bare et kort”. 

Et dynamisk indendørs kort af en bygning giver et klart og detaljeret overblik over faciliteterne. Ved at zoome ind på et kort bliver interessepunkterne synlige, hvilket gør det nemt at se, hvilke butikker der befinder sig i det toldfrie område, hvor mange personer et bestemt mødelokale har plads til, eller hvilket udstyr der er tilgængeligt i Hal 3. 

2. Vedligeholdelse

En facility manager skal sikre, at de grundlæggende faciliteter er velholdte, og at der gennemføres proaktiv vedligeholdelse. Jo større og mere kompleks bygningen er, desto sværere er opgaven. 

Det kan være let at finde den HVAC-enhed, der skal repareres, når der kun er en håndfuld af dem. Men at finde en bestemt sensor kan være en langt mere besværlig opgave. 

Ved hjælp af et indendørs kort kan den nøjagtige placering af den enhed, som skal repareres, deles. Placeringen kan deles både internt og eksternt, som gør det nemt for alle at finde den specifikke enhed. 

3. Lokaleadministration

Det kan føles som at finde en nål i en høstak for medarbejderne, når de skal finde et ledigt mødelokale. Hvis du har 100 mødelokaler, men kun 16 af dem er tilgængelige, hvordan kan medarbejderne så hurtigt finde et af de 16 ledige lokaler? 

Studier viser, at de fleste kontoransatte bruger meget tid på at lede efter et ledigt mødelokale, men sådan behøver det ikke at være. 

Ved at integrere bevægelsessensorer og et bookingsystem med et indendørs kort kan medarbejdere hurtigt få et overblik over bygningens områder, herunder tilgængelige mødelokaler og skriveborde. Hvis et lokale er blevet booket, men der ikke er nogen i lokalet efter et fastsat tidspunkt, slettes reservationen automatisk, så lokalet kan bookes og bruges af andre. 

Løsningen hjælper også med at afdække uudnyttet plads. Du opdager måske at visse rum og skriveborde altid er optagede, mens andre altid står ubrugte. Det er en værdifuld indsigt, der kan bruges til at optimere indretningen for at udnytte hver enkelt kvadratmeter i lokalerne fuldt ud. 

Samtidig giver løsningen også medarbejdere og gæster muligheden for at få let vejvisning til alle interessepunkter i en bygning.

4. Sundhed, sikkerhed og trivsel

En del af jobbet som facility manager er at sikre, at arbejdspladsen er sikker og egnet til de opgaver, der udføres. 

Ved at integrere et indendørs kort med sensorerne i en bygning, fx CO2-sensorer og temperaturmålere, er det nemt at holde styr på luftkvaliteten og temperaturen i et rum samt at få det visualiseret på et kort for at danne et overblik. Dermed bliver det muligt hurtigt at opdage, hvornår og hvor der er behov for handling. 

Desuden kan alle brandslanger, ildslukkere og nødudgange tilføjes til kortet som interessepunkter, så de er søgbare og lette at finde for alle, der har adgang til kortet.

5. Nem opdatering

At være facility manager i 2023 er umuligt uden teknologi. Men man kan samtidig bruge unødvendig lang tid på denne teknologi, hvis man er afhængig af mange systemer, der alle bruger et kort over bygningen. Integrerer man derimod et indendørskort, der kan bruges på tværs af systemer, er det kun nødvendigt at opdatere kortet i facility management-systemet, hvorefter ændringerne straks vil slå igennem i de øvrige systemer, hvor kortet bruges.

Sammenfletningen af facility management systemet og kortlægningsplatformen giver facility managers en større indsigt i live data og styring af de systemer, der holder en bygning kørende. Indsigten er værdifuld i udarbejdelsen af handlingsplaner, vedligeholdelsesplaner og identifikationen af omkostningsbesparelser for både investorer og ejendomsejere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også