Klumme: Rekruttering af it-specialister begynder i folkeskolen

Det er et kæmpe svigt, hvis ikke vi sætter ind nu og placerer digital forståelse og kunnen obligatorisk og som selvstændigt fag på skemaet allerede fra de tidlige klassetrin.
Danmark er en it-nation, men vi sakker bagud i forhold til at uddanne vores børn i teknologiforståelse, skriver Prosas forbundssekretær Curt Kjærsgaard Raavig. | Foto: Casper Dalhoff
Danmark er en it-nation, men vi sakker bagud i forhold til at uddanne vores børn i teknologiforståelse, skriver Prosas forbundssekretær Curt Kjærsgaard Raavig. | Foto: Casper Dalhoff
af Curt Kjærsgaard Raavig, forbundssekretær i Prosa

I maj langede statsministeren ud efter mobiltelefonen og gav den betegnelsen ”farligere end trafikken” - og i øvrigt en stor del af skylden for børn og unges mistrivsel. Da jeg hørte statsministerens åbningstale i Folketinget om folkeskolen, havde jeg derfor en forventning om, at talen ville adressere, at vi skal sætte tidligt ind, så børn og unge rustes til at begå sig i en stadigt hastigere digitalisering af alle hjørner i samfundet. Jeg tog fejl.

Vi ved det alle sammen, virksomheder, it-folk, fagforeninger: Stort set alle skriger efter it-folk, der skal være med til at udvikle, drive og implementere vores digitale samfund. Ledigheden blandt it-folk har været rekordlav i en årrække. Behovet for den specialiserede it-arbejdskraft er stigende, og nye teknologier vil øge efterspørgslen. Tænk blot på, hvordan AI allerede har påvirket ikke kun enkelte brancher, men hele samfundet. 

Eksplosionen i data, algoritmer og teknologier medfører øget efterspørgsel efter nye it-løsninger – og dermed it-folk. Kort sagt: Vi har en udfordring – en brændende platform.

Endelig! Var min tanke derfor, da digitaliseringsministeren i denne uge foreslog, at teknologiforståelse alligevel skal være del af regeringens folkeskoleudspil. Men da jeg forstod, at dansk og samfundsfag skal være løftestangen, indtraf skuffelsen. Behovet er langt større og mere komplekst. 

Vi sakker bagud

Danmark er en it-nation, men vi sakker bagud i forhold til at uddanne vores børn i teknologiforståelse. Danmark er sammen med Albanien nærmest ene i Europa om ikke at have strategi for at få teknologiforståelse ind i undervisningen. 

Jeg synes, det er et kæmpe svigt, hvis ikke vi sætter ind nu – og placerer digital forståelse og kunnen obligatorisk og som selvstændigt fag på skemaet allerede fra de tidlige klassetrin. Ikke kun fordi vi skylder vores børn at være klædt på til at møde den digitale verden på en god og sikker måde, men også fordi vi skal plante frø og spirer, så de unge fatter interesse for teknologi og it. For der er og bliver brug for dem.

Det starter i skolen. Vores børn og unge lærer måske allerede til en vis grad, og meget vigtigt, digital dannelse. Men forståelsen for teknologien bag, som bliver stadig mere afgørende for vores liv og muligheder, har ikke den store plads. 

Jeg håber, at statsministeren vil slippe sin forbudsiver og frygt for digitaliseringen og i stedet griber muligheden for, at vi uddanner vores børn allerede fra 3. klasse i digital uddannelse og -forståelse. Med digitaliseringsministerens nye toner kan det måske være realistisk. 

Vi skal rustes til fremtiden

Mit forslag løser ikke børn og unges trivselsproblemer eller arbejdsmarkedets rekrutteringsproblemer her-og-nu, men det ruster os til fremtiden, og det tager fat om nældens rod. 

Som digitalt samfund har vi en forpligtigelse for, at alle børn og unge er klædt på til at begå sig i den digitale verden. Samtidig giver forslaget mulighed for, at de digitalt indfødte får øjnene op for teknologiens fascinerende – og integrerede – univers i vores samfund. To fluer med et smæk. Det må selv statsministeren da kunne se. 

Samtidig må digitaliseringsministeren indse, at vi skal spadestikket dybere, hvis teknologiens fremtid skal udvikles, drives og implementeres af mennesker – og af Danmark. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også