Klumme: GDPR – et skoleeksempel i digital acceleration

Selvom GDPR-forordningen har været roden til hovedbrud i mange it-afdelinger, er det et skoleeksempel på en vellykket digital acceleration, skriver Alexandre Oxfeldt fra Endava i denne klumme. 
Alexandre Oxfeldt er Senior Business Development Executive i Endava. | Foto: Pr/endava
Alexandre Oxfeldt er Senior Business Development Executive i Endava. | Foto: Pr/endava
Af Alexandre Oxfeldt, Senior Business Development Executive i Endava

Digitale fremskridt som generativ AI stiller både virksomheder og regeringer den vanskelige opgave at skulle finde balancen mellem innovation og privatlivets fred. Det er vigtigt at finde en middelvej, der gør det muligt for begge dele at eksistere i harmoni. 

Digital transformation har længe været et buzz-ord. Men det er en misvisende og forældet term – dels fordi den er ude af trit med nutidens forretningsbehov og de uundgåelige markedsændringer. Tag fx ChatGPT, der stiller nye udfordringer for privatlivets fred og gør opgaven endnu sværere. 

Jeg arbejder selv til daglig med at implementere digitale løsninger til store kunder og oplever, at mange virksomheder anser digitalisering som et vinge-af-projekt: Så snart digitaliseringsstrategien er lagt, kan man som virksomhedsleder måske tro, at man kan læne sig tilbage, mens medarbejderne høster frugterne af arbejdet. Det er bare ikke særlig frugtbart. 

Digitalisering skal i stedet ses som en løbende proces uden udløbsdato: En digital acceleration frem for en transformation, hvor den digitale forandring sker i en konstant og kontinuerlig bevægelse. Virksomheder gør med andre ord klogt i at vælge en mere læringsorienteret og fleksibel tilgang til digitalisering, der tager højde for de lovgivningsmæssige ændringer, vi oplever lige nu.

For markedet, brugernes forventninger og teknologien ændrer sig med lynets hast, og det er nærmest umuligt at kortlægge en endestation for virksomheders digitale indsats.

Fra min stol er en accelereret, løbende tilgang til digitalisering langt mere effektiv og naturlig end en lang og gennemgribende transformationsproces – især når det kommer til at opdatere virksomheders datasikkerhed. 

GDPR styrker digital acceleration

Der er flydt tusindvis af data igennem skyen, siden GDPR trådte i kraft. Og selvom forordningen længe er blevet udskældt for ikke at være stærk nok, er den for mig skoleeksemplet på styrken ved digital acceleration.

For der fulgte ingen færdig tjekliste eller entydig teknisk referencearkitektur med GDPR i sin tid. Kun løbende (og til tider frustrerende) implementering og tilretning. Men samtidig har den digitale acceleration udviklet og ikke mindst motiveret virksomheder til at blive bevidste om den rolle, de spiller i forhold til at beskytte data om de personer, der interagerer med deres produkter og tjenester. 

Ved at anvende digital acceleration til fx GDPR kan ledere bedre beskytte virksomheden og samtidig skabe innovative projekter med større fleksibilitet – en vigtig udfordring, der reducerer sikkerhedsrisici og sørger for, gældende regler bliver overholdt. 

Efterhånden som vi bliver mere bevidste om vores persondata øger det virksomheders ansvar over for deres kunder og medarbejdere om at træffe beslutninger, der værner om privatlivets fred. Her vil digital acceleration utvivlsomt gøre det lettere og mere naturligt at omstille sig til nye sikkerhedskrav i fremtiden.

Prioriteres datasikkerheden ikke højt på virksomhedens agenda, udgør det ikke kun en compliance- og økonomisk risiko, men virksomhedens omdømme kan også lide et knæk. Og med de teknologiske fremskridt, vi ser lige nu, er det ikke sidste gang, at virksomheder – eller regeringer for den sags skyld – skal tilpasse deres datasikkerhed til nye digitale muligheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også