Klumme: Der er alt for få kvinder i it-branchen

På kvindernes internationale kampdag slår to store spillere, brancheforeningen DI Digital samt globale Dell technologies for, at der skal langt flere kvinder ind i tech-induistrien. Sådan lyder det fra Nicolai Moresco, Senior Vice President, Dell Technologies og Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital i denne klumme.
Nicolai Moresco, Senior Vice President, Dell Technologies og Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital | Foto: Pr
Nicolai Moresco, Senior Vice President, Dell Technologies og Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital | Foto: Pr
Nicolai Moresco, Senior Vice President, Dell Technologies og Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital

Den 8. marts er det Kvindernes internationale kampdag, og derfor også oplagt at markere behovet for mere kønsdiversitet i tech-branchen. Kun ca. hver fjerde medarbejder i tech-branchen er en kvinde, og det er ikke godt nok. Vi har kendt udfordringen med skæv kønsdiversitet i branchen længe, og flere har indset, at der er behov for at skabe forandringer. Problemet er bare, at det går for langsomt. Tiden er derfor inde til, at it-virksomhederne for alvor melder sig ind i kampen og hæver ambitionerne for kønsdiversitet.

Nutidens og fremtidens teknologier er med til at forme vores demokrati, vores samfund og vores tilværelse. Derfor må udviklingen af de teknologiske løsninger ikke være en lukket fest for mænd. Uden diversitet i branchen risikerer vi at udelade vigtige aspekter og værdisæt i de teknologiske løsninger. En tech-branche med et markant undertal af kvinder er, så at sige, en branche med for mange blinde vinkler. Hertil kommer den massive mangel på it-specialister, som kun forstærkes af, at for mange kvinder foretrækker at kigge i andre retninger end tech.

Diversitet som konkurrenceparameter

Enkelte virksomheder har dog valgt at gå forrest og vise vejen. Hos Dell Technologies er diversitet et afgørende konkurrenceparameter på lige fod med grøn omstilling. Derfor har Dell Technologies opsat konkrete mål for, hvor mange kvinder virksomheden skal tiltrække. I 2030 skal 50 % af Dell Technologies’ globale medarbejderstab således bestå af personer, der identificerer sig som kvinde, og tilsvarende skal 40 % af Dell Technologies’ ledere på globalt plan identificere sig som kvinde. Hos Dell Technologies er det generelt afgørende at sætte, og leve op til, konkrete målsætninger for at skabe forandringer, der styrker konkurrenceevnen. For at nå de konkrete mål, har Dell Technologies igangsat et kursus, som skal supplere målsætningerne og lære nuværende ledere, hvordan de skaber en inkluderende kultur.

Det er nemlig ikke nok at ansætte kvinder. Ledere skal samtidig være bevidste om, at ansættelse af flere kvinder også stiller krav til en inkluderende kultur. Det kan være i måden vi motiverer og leder på, og hvilke sociale arrangementer, vi inviterer til. Der skal være rum og plads til alle.

En vigtig del af tilgangen i Dell Technologies er også at arbejde aktivt for at komme de ubevidste bias, som vi alle besidder, til livs. Som mennesker har vi ofte en tendens til at ansætte, lede og motivere på den måde, som vi er vant til – helt ubevidst. Alle ledere bør derfor først og fremmest acceptere, at bias eksisterer og dernæst arbejde med dem.

Vi er så meget mere end kælder og cola

DI Digital gennemfører i disse dage en kampagne, som skal motivere flere it-virksomheder til at følge Dell Technologies’ eksempel og arbejde med at styrke diversiteten. Som branche har vi et stort ansvar for både at vise de mange ansigter, som kendetegner branchen og for at skabe en kultur, som rummer de mange kompetencer, vi efterspørger.

Som tech-branche skal vi gøre det mere attraktivt for kvinder at arbejde i tech. Vi skal være bedre til at vise, hvad arbejdet med tech kan bruges til, f.eks. vise, hvordan tech bidrager til at løse klimakrisen og andre akutte problemstillinger i vores samfund såsom mangel på hænder i sundhedssektoren.

Virksomhederne kan selvsagt ikke løse problemet alene, og der er behov for, at både politikere, uddannelsesinstitutioner, forældre støtter op og bidrager til at nedbryde vaneforestillinger. Vi har en fælles interesse i at få flere kvinder i tech, da det vil forbedre kvaliteten af de samfundskritiske løsninger, vi udvikler i branchen og samtidig kan være nøglen til at reducere manglen på it- specialister.

Men først og fremmest skal tech-branchen gribe i egen barm og skride mere helhjertet til handling. Flere it-virksomheder skal følge Dell Technologies’ eksempel med målrettede indsatser for at tiltrække flere kvinder og nedbryde de gængse forestillinger om, hvem der skal udføre arbejdet med nye teknologier. Vi er så meget mere end kælder og cola. Et arbejde med tech, er et arbejde hvor du kan gøre en forskel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også