Klumme: Vores medarbejdere SKAL gå hjem til familien, når de har fri

Når man har fri, så skal man holde fri, og så skal man ikke lave velgørende arbejde til gavn for arbejdsgiveren. Og når man har nået sit arbejde, ja så har man fri. Sådan skriver Carsten Sixhøi, topchef for C2IT i denne klumme, der er et svar på en artikel her på sitet om IBMs personalehåndtering.
Foto: C2it/PR
Foto: C2it/PR
Af Carsten Sixhøi, CEO for C2IT Group

Forleden kunne man her på ITWatch læse, at IBM giver medarbejderne lov at lave velgørende arbejde i arbejdstiden. Fantastisk! Det er virkeligt et godt initiativ. Min begejstring fortog sig dog, da jeg læste videre i artiklen.

For som Sanne Urbak Rasmussen, CSR-chef i IBM Danmark siger, så kræver ’tilbuddet’ naturligvis, at de ansatte passer deres arbejde. Aha det vil altså sige, at hvis jeg har forstået ’tilbuddet’ korrekt, så kan du som medarbejder først få lov at arbejde frivilligt med velgørenhed, når du HAR løst dagens opgaver.

Sanne Urbak Rasmussen udtaler videre, at det er helt frivilligt, hvad medarbejderne vil bruge deres tid på. Men hun nævner ikke med et eneste ord, om det er frivilligt overhovedet at ville bruge sin tid på velgørende arbejde. Programmet giver ifølge Sanne Urbak simpelthen så mange fordele, og det er så god business, der siver lige ned på bundlinjen, at hun ikke forstår, at der ikke er flere virksomheder, der følger trop.

”Der ligger et kæmpe potentiale her for at skabe mere værdi i vores samfund,” siger Sanne Urbak Rasmussen.

Kan se ideen

Ja, det kan jeg da godt se forretningsidéen i. Hvis du kan få medarbejderne til at arbejde frivilligt med velgørenhed, som virksomheden kan profilere sig på, samtidig med, at de – altså medarbejderne når deres almindelige arbejde ved siden af.

Jeg vil nu hellere se, mine medarbejdere gå hjem til deres familier, når de har fri. Det lyder måske lidt gammeldags og kedeligt. Vi er på ingen måde modstandere af frivilligt arbejde og velgørenhed. Faktisk støtter C2IT en lang række projekter. Men det er projekter, som medarbejderne arbejder med i deres fritid. Nogle har så spurgt, om vi ville støtte op økonomisk, og det har vi så valgt at gøre. Det er alt lige fra Danmarks formodentlig, dårligste volleyballhold, Team Rynkeby, den lokale skakklub i en lille landsby, arbejde med børn i Afrika, Julemærkehjemmet mm.

Faktisk har vi aldrig sagt nej, når medarbejderne har spurgt til vores hjælp til frivilligt arbejde. Men netop frivilligheden er en vigtig del, og i særdeleshed at man ikke betragter det som “god business”, som beskrevet i artiklen. Hvis noget foregår i arbejdstiden og er del af et program, så bliver det hurtigt en del af ’noget man bør gøre - måske endda af karrieremæssige hensyn.

Derfor vil jeg hellere have, at medarbejderne involverer sig på eget initiativ og derefter kommer og spørger, om vi vil være med. Og det skal absolut ikke være en del af vores CSR-strategi, men en del af at give en hånd med til de af vores medarbejder, der frivilligt gør noget for andre – og med ’andre’ menes naturligvis ikke deres arbejdsplads.

Klumme: Face it! Du kommer aldrig til at møde din nye medarbejder

Klumme: Lad ikke sikkerheden i bogføringsloven blive udvandet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også