Klumme: Det er tid til at lægge den digitale transformation i graven

Pandemien har fået digitaliseringen til at buldre af sted, og de sidste to år har vi gang på gang hørt om virksomheder, der har gennemgået en digital transformation. Men det er en misvisende og forældet term.
Foto: PR
Foto: PR
Af Philip Carl, nordisk chef, Endava

Pandemien har lige rundet to år, og vi er ved at børste det sidste støv af fra en tid med usikkerhed og omskiftelighed. En tid, der har vendt faste vaner og rutiner på vrangen, særligt inden for dansk erhvervsliv, hvor mange virksomheder har været nødsaget til at gentænke forretningsprocesser og sætte turbo på digitaliseringen.

Siden regeringen lukkede landet ned i marts 2020, har vi således gentagne gange hørt, hvordan virksomheder har gennemgået en digital transformation. Men det er en forældet diskurs. For ser vi på ordet ’transformation’, antyder det en proces med en klar begyndelse og slutning.

Og det bør det ikke være.

Digitalisering bliver hurtigt et vinge-af-projekt for virksomheder: Så snart digitaliseringsstrategien er lagt, kan man som virksomhedsleder måske tro, at man kan læne sig tilbage, mens medarbejderne høster frugterne af arbejdet. Det er bare ikke særlig frugtbart.

Digitalisering som kontinuerlig proces


Ofte er de, der udvikler en virksomheds digitale strategi, slet ikke en del af virksomheden, hvilket skaber en kløft af ansvarlighed, hvor ambitionsniveauet og forventningerne til den digitale forandring er sat alt for højt i forhold til, hvad der er realistisk at opnå i praksis.

Ideelt set skal digitalisering i stedet forstås som en løbende proces uden udløbsdato. Digital forandring sker i en konstant og kontinuerlig bevægelse, og i virkeligheden stopper virksomheders digitale rejse ikke. For markedet, brugernes forventninger og teknologien ændrer sig med så hastige skridt, at det stort set er umuligt at definere en endestation for indsatsen. Dét, virksomheden kan opnå lige nu og her, er altid kun milepæle, hvorefter det næste skridt allerede venter.

Jeg arbejder selv til daglig med implementering af digitale løsninger til store kunder, og når jeg forklarer ovenstående til dem, kan de godt blive lidt lange i ansigtet. Men det lyder mere omstændeligt, end det egentlig er.

For mange danske virksomheder allerede er hoppet på digitaliseringstoget. De ved, hvor de vil hen, og hvad de vil opnå, men kæmper i virkeligheden med, hvordan de skal nå det. Det er her, digital acceleration kommer ind i billedet. Mange af virksomhederne har i virkeligheden blot brug for et strategisk skub til at videreudvikle eller finjustere deres digitale infrastrukturer og accelerere forandringen.

Start i det små

I første omgang handler det om at nedbryde processen i en række mindre trin og praktisk orienterede indsatser. Virksomheder har ofte en tendens til at tro, at digitalisering skal mestres i ét hug og ellers lægges på hylden de næste 10 år. Men digitaliseringsstien skal klatres langsomt og gradvist. Det handler om at omfavne de kontinuerlige forandringer og løbende forbedre de digitale indsatser.

Pandemien er et stjerneeksempel på, hvordan en stykvis tilgang til digitalisering er langt mere effektiv og accelereret end en langvarig, gennemgribende transformationsproces.

Vi så, hvordan flere digitaliseringsstrategier blev udrullet nærmest natten over. Midt i orkanens øje havde vi ikke de store problemer med at få ting til at ske, vi tog de praktiske handsker på og handlede agilt og kompromisløst. Nye digitale løsninger blev afprøvet fra den ene dag til den anden, og fungerede de ikke, fandt vi alternativer, som vi videreudviklede trin for trin.

Dansk erhvervsliv har været nødsaget til at tage sine digitaliseringsindsatser op til revision de sidste to år – i mange tilfælde af ren og skær overlevelse. Omstillingsparathed og handlekraft har været succeskriterierne for at klare sig gennem pandemien. Der eksisterede ikke længere nogen business as usual. Vi greb momentum og handlede efter bedste evne og dømmekraft.

Denne løbende, kontinuerlige proces har vist sit værd, så hvorfor stoppe nu? Det er de små skridt, der baner vejen til accelerationen af den helt store digitalisering. Og bakkes de op af mindre strategiske målsætninger, har virksomheder de allerbedste forudsætninger for langvarig succes.

Klumme: En jordnær fremtid: Nødvendigt at virksomhederne prioriterer ESG

Klumme: God it-sikkerhed er en presserende ledelsesudfordring


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også