Klumme: CIO'en og HR-chefen er det nye powercouple

For CIO'en ligger der store potentialer i at knytte et tættere bånd til HR. Teknologi kan være med til at løse udfordringer omkring lav medarbejdertilfredshed og motivation, skriver Epos-direktør Jeppe Dalberg-Larsen i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
Af Jeppe Dalberg-Larsen, adm. direktør i EPOS

Få roller i en virksomhed har udviklet sig så meget som CIO'ens de seneste to årtier.

Når jeg tænker tilbage på min egen tid som ung it-chef i 90’erne, bestod rollen oftest af drift og vedligeholdelse.

Det var vigtige ansvarsområder, ikke mindst i internettets og computerens spæde ungdom, men ansvaret er slet ikke sammenligneligt med den rolle, en CIO typisk spiller i virksomheder i dag.

CIO’en anno 2021 er en værdifuld og visionær sparringspartner for toplederen, og på deres fælles agenda står ofte ord som automatisering, modernisering eller digital transformation.

Kan skabe forandring

Det er vigtige indsatsområder, hvor CIO'en i samarbejde med den øverste ledelse kan skabe tydelig forandring, der batter på bundlinjen.

Men noget tyder på, at CIO'en ikke kun bør lægge sin energi opad mod toplederen for at forandre virksomheden i en positiv retning.

Der kan nemlig være stor værdi at hente ved at samarbejde sidelæns og på tværs af andre stabsfunktioner. Det gælder ikke mindst med HR-chefen. Og lige nu er et godt tidspunkt at sætte ind.

Sjældent har der været så meget fokus på medarbejdertilfredshed og fastholdelse af motivation som lige nu, hvor nogle virksomheder og brancher nærmer sig et år med hjemmearbejde.

Det tærer på trivslen mange steder. Og deltager man i online møder med dårlig lydkvalitet hele dagen, gør det ikke sagen bedre.

En global undersøgelse, vi lavede i foråret blandt 2.500 medarbejdere og beslutningstagere, viste, at 9 ud af 10 (87 pct.) kender til dårlige lydoplevelser under online videokald, hvor et af de største irritationsmomenter er, når informationer skal gentages og forlænger et møde unødigt.

Flere virtuelle møder

Det giver ikke bare en ineffektiv arbejdsdag. Flere respondenter svarede, at dårlig lyd på de virtuelle kald også fører til lavere trivsel og endda øget stressfølelse. Det var vel at mærke før corona-pandemiens indtog.

Siden da er omfanget af virtuelle møder eksploderet, så det er ikke usandsynligt, at tallene ville se anderledes ud i negativ favør, hvis vi spurgte dem i dag.

Det har indflydelse på forretningen som helhed, for medarbejdernes trivsel påvirker deres performance. Nærmere betegnet en nedgang i effektivt arbejde på, hvad der svarer til tre hele dage om året per medarbejder.

Måling og styring af medarbejdernes trivsel og velbefindende er traditionelt et ansvarsområde, der bor hos HR, og som i hvert fald sjældent falder naturligt inden for it.

Men når midlet er teknologi, er det CIO'en, der skal på banen – eller i det mindste bringe det på banen over for HR, så de sammen kan finde den bedste løsning.

Teknologi er business. Det ved vi alle, men at det også kan spille en afgørende rolle for medarbejdertrivslen, og dermed indirekte for forretningen, er der stadig til gode at sætte fokus på.

Kommet for at blive

Når flere og flere virksomheder ønsker, at kun en andel af deres ansatte skal være fysisk på arbejdspladsen fremover, risikerer de mange online kald og møder ved remote work at påvirke medarbejdernes tilfredshed, motivation og performance i en sådan grad, at det påvirker bundlinjen.

De udfordringer kan teknologi være med til at løse. Og corona-nedlukningen kan meget vel være anledningen til at teste netop det.

Klumme: Hybrid er det nye sort 

Klumme: Disse fem tech-tendenser vil påvirke 2021 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også