Klumme: Digital livsnerve – fra sprint til maraton i en krisetid

Godt ti måneder efter covid-19’s indtog står det klart, at det er noget af et sprint, som danske virksomheder har været igennem. Forretningsmodeller er blevet digitaliseret med lynets hast, men det er vigtigt at samle op på erfaringerne og knopskydningerne undervejs, påpeger Coromatics direktør.
Foto: Coromatic/PR
Foto: Coromatic/PR
Af Søren Schønnemann, adm. direktør, Coromatic Danmark

Dette år har om noget vist os, at håndteringen af data og it-infrastruktur er en præmis for, at hjulene i et stigende digitaliseret erhvervsliv kan løbe rundt. Tusindvis af medarbejdere er i disse dage afhængige af at kunne koble sig på virksomhedens systemer fra hjemmekontoret. Samtidig er mange kerneydelser og services på ultrakort tid blevet digitaliseret. Mange virksomheder har været nødt til at tilpasse sig og genopfinde dele af sin forretning. Intet af det kan lade sig gøre, hvis it-infrastrukturen ikke fungerer optimalt.

Det er der egentligt intet nyt i. Men det nye er, at den digitale livsnerve på meget kort tid har skullet skaleres med stor volumen, øget hastighed og kapacitet. Uden fortilfælde og sidestykke.

Tal fra Dansk Industri fortæller, at 60 pct. af virksomhederne har øget brugen af digitale arbejdsformer, og 23 pct. har styrket deres online salgskanaler, og i følge tal fra Danmarks statistisk har 52 pct. af virksomhederne i Danmark udstyret deres medarbejdere med bærbart it-udstyr til arbejdsbrug.

Det sætter store krav til håndteringen af data og hele it-infrastrukturen, der i denne tid har skullet være fleksibel og skalerbar på en helt anden måde, end hidtil. Og det er er langt fra alle, der har været klar til det.

Tid til at sagte farten og evaluere

En del virksomheder vil nok kigge tilbage på et noget tumult år, hvor man efter bedste beskub har tilpasset virksomhedens forretningsmodeller efter situationen – og efterfølgende også tilpasset håndteringen af både data og it-infrastruktur.

Jeg har ikke andet end ros til overs for den initiativrigdom og flittighed, vi har observeret. Men et velmenende råd fra én, som hver dag er i kontakt med virksomheder, der tænker at: "nedbrud kun er noget, der sker for naboen" – så vil jeg kraftigt anbefale alle virksomheder at give deres digitale livsnerve et serviceeftersyn.

Selvom der er nok at se til, så er det vigtigt at tage sig tiden til at samle op på de erfaringer, som I har gjort jer i løbet af året. Tag hånd om de knopskydninger, som I har måtte lave, og sørg for at gå mere analytisk til værk ved at stille en række centrale spørgsmål såsom: Er vores løsning fremtidssikret? Er oppetiden i orden? Kan den være mere miljøvenlig og er den forankret i ledelsen? Og er vi i det hele taget gearet til næste heat i dette maraton?

It øverst på ledelsens radar

Når jeg bl.a. fremhæver det her med, at ledelsen også skal dedikere deres opmærksomhed til dette område, så er det fordi, at it-infrastrukturen gennemsyrer alle lag i virksomheden. Derfor er det afgørende, at de it-ansvarlige oplever den opbakning, som er nødvendig for at sikre forretningen.

Præ-Corona har det desværre ikke været alle lag i organisationen, der har haft data og digitalisering øverst på agendaen. Hvis vi kigger på vores årlige undersøgelse blandt ansvarlige for datacentre, serverrum og andre data tekniske installationer hos store og mellemstore virksomheder, så viser der sig et mønster af, at it-ansvarlige i alt for stor udstrækning ikke bliver hørt, når de understreger behovet for risikoanalyse og beredskab. I den seneste rapport, som blev offentliggjort i 2020, og hvor 260 it-ansvarlige deltog, svarede 30 pct., at der ikke sættes ressourcer af i budgettet til risikoanalyser, og 20 pct. svarede, at ledelsen ganske enkelt ikke prioriterer spørgsmålet.

Læringerne oven på covid-19-krisen viser med al tydelighed, at data og digitalisering bør stå øverst på agendaen – også hos topledelsen. Det nytter ikke kun at have blikket stift rettet mod salg og omsætning, hvis hele fundamentet ikke er stærkt – eller fleksibelt nok.

Derfor vil jeg anbefale både ledelse og it-ansvarlige at stå sammen om at sikre, at virksomhedens digitale infrastruktur er stærk nok til det, fremtiden bringer. Det kan bl.a. gøres med udgangspunkt i denne tjekliste:

1. Gå analytisk til værks

Størstedelen af virksomhedernes aktiviteter er på rekordtid blevet digitale. Men bærer udviklingen af it-infrastrukturen præg af knopskydning – Så skal I træde et par skridt tilbage og gennemføre en analyse, der kan afdække, om I har den rigtige digitale strategi til fremtiden. Og om I har en plan for minimeringen af risici. Analysen skal forankres i ledelsen, så de rigtige ressourcer kan afsættes til at lave en handlingsplan, der kan imødekomme pointerne.

2. Tænk dansk

I Danmark har vi mange års erfaring at bygge datacentre, der er miljøvenlige, økonomisk rentable og med maksimal oppetid, der mindsker sårbarhed i kritiske situationer. Desuden har vi lave elpriser. Flere internationale virksomheder har set de mange fordele og muligheder, der er ved at opføre datacentre i Danmark. Facebook har bygget et i Odense, Apple bygger i Viborg og Google er i gang med at etablere datacenter i Fredericia og Aabenraa. Måske giver det også mening for jer at tænke mere lokalt?

3. Vær mere grøn end sort

Jeres datacenter skal indrettes så effektivt som muligt med optimale køle- og nødstrømsanlæg. Men der findes masser af løsninger, som både sikrer effektivitet og oppetid samtidig med, at I gør noget godt for miljøet – fx ved at genbruge overskudsvarme. Med det rigtige setup kan jeres virksomhed have en virkelig positiv effekt på udledningen af CO2.

4. Kræv 100 pct. oppetid

Få en ordning, der sikrer oppetid i serverrummet hele døgnet rundt alle årets dage. 100 pct. oppetid er ikke for meget forlangt – og faktisk afgørende inden for mange brancher. Gå efter den nyeste teknologi inden for modulære datacentre og intelligente anlæg - så man både i kraft af den måde bygningen er designet på og via den teknologi, der benyttes, kan sikre fuld oppetid.

5. Tænk fleksibelt

Det er en stor opgave – og en stor investering – at sikre en optimal it-infrastruktur. Og derfor er det afgørende at sørge for, at jeres investering er godt givet ud og kan vokse med forretningen år efter år. Det betyder, at I skal sørge for, at der I jeres løsning er indbygget en mulighed for at kapaciteten kan udvides lige såvel som at de komponenter, der indgår, skal være fremtidssikret.

Klumme: Dårlig lyd koster i tabt arbejdstid Klumme: Udbredelsen af kunstig intelligens kræver etisk styring 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også