Klumme: Sådan bygger du en virksomhedskultur der passer til den nye digitale virkelighed 

2020 er blevet året, hvor alle skal omstille sig til en digital hverdag med lynfart, og det stiller store krav til virksomhederne, skriver Annbritt Andersen fra Lenovo i denne klumme.
Foto: Thomas Tolstrup/Lenovo/PR
Foto: Thomas Tolstrup/Lenovo/PR
Af Annbritt Andersen, General Manager Smart Collaboration EMEA, Lenovo

2020 blev året, hvor omstillingsparathed gik fra at være et buzzword til noget, vi alle har prøvet at efterleve i praksis. Det blev året, hvor virksomheder over natten måtte omstille sig til en helt ny virkelighed, hvor digital ekspansion var en nødvendighed for overlevelse, og hvor arbejdet igen blev inviteret med inden for i det private.    

De nye mere fleksible arbejdsformer er kommet for at blive. Og det stiller krav til virksomhedsledere om at gentænke og bygge nye virksomhedskulturer, der passer til den måde, vi arbejder på i dag, hvor teknologi indgår som en naturlig del af hverdagen.

Nedenfor skitserer jeg tre områder, som er væsentlige at have fokus på, når man støber fundamentet til en velfungerende digitalt funderet virksomhedskultur. 

Samhørighedsfølelsen er central

I de fleste virksomheder har kulturen indtil marts 2020 været centreret omkring en fælles fysisk virkelighed; en arbejdsplads, hvor medarbejdere har interageret fysisk med hinanden til møder og måske endda delt kontor med hinanden. Det skaber en vigtig samhørighedsfølelse, som knytter medarbejdere til en virksomhed, og gør virksomheden til mere end bare en forretning.

Nu eksisterer den virkelighed ikke længere, og virksomheder risikerer dermed at miste den samhørighedsfølelse, som er helt central for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Opgaven er derfor at sikre, at denne samhørighedsfølelse opretholdes, når de fysiske møder bliver erstattet af digitale møder og interaktioner.

Inddrag medarbejderne i rejsen

Hvordan skaber man en stærk medarbejderkultur, når medarbejderne hverken kan give hinanden highfives, stille et spørgsmål hen over skrivebordet eller drikke en øl om fredagen?

Først og fremmest kan man inddrage sine medarbejdere i transformationen, så den nye arbejdskultur bliver skabt nedefra fremfor dikteret oppefra. I et hybridmiljø, hvor nogle arbejder hjemmefra, mens andre er helt eller delvist på kontoret, er det særligt vigtigt at være opmærksom på, at ingen bliver isoleret og føler sig adskilt fra resten af gruppen.

Spørg medarbejderne, hvordan de gerne vil inddrages. Sørg for, at digital deltagelse i et delvist fysisk event bliver en god oplevelse – interaktionerne skal køre lige så glat digitalt som i den fysiske verden. Intet kan ødelægge den gode stemning som en forsinket, skrattende Skype-forbindelse. 

Udstyr medarbejderne med den rigtige teknologi

Og det leder mig til det sidste punkt: Investér i den rigtige teknologi. Det vil sige den teknologi, som dine medarbejdere oplever, gør deres hverdag og samarbejde lettere.

Udviklingen inden for videomøder er accelereret det sidste halve år. I dag kan man fx på en og samme pc se alle de andre deltagere i et kald, samtidigt med at man viser en præsentation og tager noter. Se teknologien som mere end bare et arbejdsredskab; den er rammen om jeres fællesskab. Den er en investering i dine medarbejdere.

Med den rigtige teknologi, en høj grad af inddragelse og fokus på at styrke samhørighedsfølelsen har du allerede lagt et solidt fundament for at opbygge en stærk virksomhedskultur, der giver loyale, produktive og glade medarbejdere. 

Klumme: Krisen øger behovet for analytisk modenhed 

Klumme: Den digitale transformation giver virksomheder store udfordringer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også