Klumme: Siri, bliver tale guld værd i fremtiden?

Digital assistenter kan fremover blive værdifulde aktiver for virksomheder, hvis de bruges rigtigt. Sådan lyder det fra Wipros nordiske chef, Carl-Henrik Hallström, i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
AF Carl-Henrik Hallström, nordisk chef i Wipro

Den kan styre din telefon, dit fjernsyn – ja, efterhånden hele dit hjem. Stemmen er godt på vej til at blive en universalfjernbetjening til al vores elektronik med hjælp fra digitale assistenter som Siri, Google Assistent og Alexa. Særligt i hjemmet er der masser af produkter, du kan styre med talekommandoer, men det er også et fænomen, som virksomheder hverken kan lukke øjne eller ører for – det er nemlig i eksplosiv vækst.

Globalt set vil markedet for samtaler ved hjælp af kunstig intelligens vokse fra 4,2 milliarder USD i 2019 til 15,7 milliarder USD i 2024, vurderer analysefirmaet Research and Markets. I tillæg anslår analyseinstituttet Juniper Research, at alt fra højtalere til tv med indbyggede digitale assistenter vil vokse fra godt 2,5 milliarder i 2018 til 8 milliarder i 2023.

For virksomheder vil det give helt nye muligheder for at svare på kundehenvendelser. Det bliver blandt andet nemmere at automatisere kundekontakt og -support ved hjælp af de såkaldte chatbots. De gør det samtidig billigere og nemmere at tilbyde support døgnet rundt, fordi der ikke skal sidde fysiske medarbejdere ved tasterne.

Tal dig effektiv

Også internt i virksomheden kan en digital assistent være et aktiv. I dag er der allerede virksomheder, hvor digitale assistenter løser et væld af små praktiske opgaver som at hjælpe ansatte med at holde styr på kalenderaftaler, booke rejser eller finde digitale rapporter og oplæse dem.

Med de seneste års drypvise opdateringer bliver assistenterne desuden konstant bedre til at levere en personlig oplevelse, hvor de kan skelne mellem stemmer og løbende tilpasse søgninger og resultater efter den pågældende bruger.

Det øger samtidig sikkerheden, at det kun er én bestemt persons stemme, der kan få oplæst vedkommendes kalenderaftaler og e-mails.

Få den perfekte SEO-score

SEO er i dag et afgørende værktøj for en virksomheds succes. Den rette placering blandt en søgemaskines resultater kan være millioner af kroner værd – særligt, hvis virksomheden ranker højt på vigtige søgeord. Både i forhold til eksponering og direkte salg kan placeringen drive en virksomheds succes.

SEO har derfor naturligt nok fået en central rolle i mange virksomheder, men disciplinen har indtil videre været rettet mod skriftlige søgninger. Alt er optimeret til den måde, vi skriver på, men vores søgninger bliver længere og mere snørklede, når vi mundtligt vil spørge, hvor den bedste italienske restaurant i Odense ligger.

Det kommer til at kræve en mindre omstilling at tilpasse sin hjemmeside, så den både kan favne og fange de søgninger, der kommer via skrift og tale, hvis virksomheden ikke skal miste sin eksponering fra søgetrafik.

Der ligger med andre ord en udfordring for virksomheder i de kommende år til at finde naturlige måder, hvorpå de digitale assistenter kan give værdi. Én ting er nemlig sikkert: De er kommet for at blive.

Klumme: Når beslutningen om at bruge offshoring er taget

Klumme: Krypter jeres data som om alle kigger med 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også