Klumme: SMV-lederne har sovet i digitaliseringstimen

Coronakrisen udstiller, at mange danske SMV’er har forsømt at udvikle sig digitalt. Derfor burde politikerne øremærke en større bid af hjælpemilliarderne til digital omstilling i SMV-land, lyder det i denne klumme.
Foto: Ucommerce/PR
Foto: Ucommerce/PR
Af Hannu Vangsgaard, CEO hos Ucommerce

99 procent af alle danske virksomheder er i kategorien små og mellemstore, og de beskæftiger til sammen cirka 800.000 danskere. Disse såkaldte SMV’er har netop haft mulighed for at få deres bid af en ny mængde millioner under SMV:Digital, der er et offentligt støtteprogram til digitalisering. Men de offentlige millioner forslår desværre som en skrædder på et varmt sted og blev opbrugt allerede første dag – på trods af en udvidelse på 20 millioner kroner.

Danske SMV’er mangler i stor stil at omfavne digitaliseringen og de muligheder, som det giver for eksempelvis markedsføring, samhandel, kundestyring, ordrehåndtering og e-handel. Krisens indtog med hjemmearbejdspladser og fysisk afstand har i den grad udstillet virksomheders sårbarhed, når digitaliseringen og it-infrastrukturen ikke er på plads. Den aktuelle situation er oplagt for SMV-lederne til at se indad og agere.

De nye SMV:Digital-millioner viser en stor interesse for digitalisering blandt mange SMV’er – men det kræver i mange tilfælde ekstern rådgivning og hjælp til medfinansiering. Det tyder på, at lidt yderligere politisk velvilje kunne skubbe på digitaliseringen. Det kan virke absurd, at SMV:Digital bliver udbetalt i små tocifrede millionbeløb, når de kriseafvæbnende hjælpepakker bliver udbetalt i trecifrede milliardbeløb. Danmark er et SMV-land, og hvis vores virksomheder skal overleve den næste krise, er det kritisk vigtigt, at vi accelerer SMV’ernes digitalisering.

Det er nu, at I, kære politikere, skal træde i karakter og hjælpe SMV’erne med at få digitaliseringen på skinner. Det vil hjælpe virksomhederne på kort og lang sigt, men helt sikkert også spare milliarder af kroner på den samlede kriseregning.   

Forbrugsrettede brancher er allerede decimeret

Især de B2B-rettede SMV’er har endnu chancen for selv at definere digitalisering, hvor især produkternes kompleksitet i industrisegmentet har udskudt for eksempel udviklingen af e-commerce. Men også på det område er digitaliseringen ved at rykke nu. 

Blandt B2C-virksomheder er der mange, der for sent agerede på digitaliseringen. Som eksempel så restauratørbranchen for sent truslen fra aggregeringsplatformene, og nu er den i stor stil afhængig af danske og udenlandske platforme som Just-Eat, Hungry.dk og Volt, der udhuler deres overskud. Den samme tendens har vi set i hotelbranchen med Booking.com og Hotels.com.  

Og det samme vil ske i B2B-land. Her møver Amazon Business sig ind og stiller en ecommerce-platform til rådighed, der truer med at nappe op mod en tredjedel af ikke-digitaliserede B2B-virksomheders omsætning. Så det er ikke uden grund, at det er NU, de danske B2B-SMV’er skal agere proaktivt, hvis de vil beholde ejerskabet over salgs- og kundekanalerne.

Underleverandører er etbenede

Ud over risikoen for at dele af forretningen ryger i armene på aggregeringsplatforme, er mange SMV’er i industrisegmentet sårbare, fordi de kun leverer til de få store industrivirksomheder, vi har i Danmark. For mange af de små virksomheder er engagementet med den enkelte mastodont beliggende i eksempelvis Bjerringbro, Billund, Kalundborg eller på Als næsten hele kundegrundlaget. Det går selvfølgelig godt, så længe samarbejdet kører. Men sårbarheden er høj, når én kunde praktisk talt kan trække tæppet væk under forretningen.  

Desværre er der mange af de etbenede virksomheder, der dropper en (stor) del af forretningsudviklingen i håbefuld forvisning om, at de ikke vil blive fravalgt som underleverandør. Nedprioriteringen gælder især også på it-siden, og det er med til at minimere mulighederne for at udvide forretningen og antallet af kunder.

Min frygt lige nu er, at SMV’er bliver endnu mere tilbageholdende med investeringer i kølvandet på coronakrisen. Det er vigtigt, at SMV-lederne kigger sig selv i øjnene og rykker på digitalisering. Og så mener jeg, at politikerne burde understøtte den livsnødvendige digitalisering, når de alligevel er i gang med at udskrive gigantiske hjælpe-checks.

Klumme: Tillid og forudsigelighed kan blive it-branchens redning

Klumme: Syv forslag skal hjælpe forsknings- og udviklingstunge virksomheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også