Klumme: Tillid og forudsigelighed kan blive it-branchens redning

Tillid, tryghed og forudsigelig er muligvis ikke ord, der altid har ligget først på tungen i en karakteristik af it-branchen, men det er værdier, der kan hjælpe it-branchen igennem coronakrisen. Det skriver Jesper Bo Larsen fra konsulenthuset Blue Dock i denne klumme.
Foto: PR
Foto: PR
Af Jesper Bo Larsen, stifter og partner i Blue Dock

Modsat din lokale frisør eller fodterapeut er der flere fra it-branchen, der risikerer at være væk, når samfundet er helt åbent igen.

Spøgelset fra finanskrisen raser i bevidstheden, og mange virksomheder holder på vejret og pengepungen for at sikre egen overlevelse. Netop derfor er it-branchen særligt udsat.

Vores kunder venter ikke med længsel på, at de kan få implementeret den næste innovative it-løsning. Derfor ændrer situationen sig ikke fra den ene dag til den anden i vores branche, som den måske gør i andre brancher. Og vi har endnu ikke set de egentlige økonomiske konsekvenser, som corona-tiden måske afføder.

Det kan få fatale konsekvenser for hele it-branchen, der kan ende som en skygge af sig selv på baggrund af fyringer og nedskæringer. En vej, ingen af os ønsker at skulle ned ad.

Omvendt kan vi vende tingende rundt og forsøge at komme gennem krisen som en styrket branche. Det kræver noget selvransagelse: Hvad kan vi gøre anderledes? Hvad kan vi gøre bedre? Både på virksomheds- og konsulentniveau. For hvordan kan vi få kunderne til at investere i it, når de selv er økonomisk pressede og bange for at havne i et hul, de ikke kan komme op af?

Her må svaret være tillid, tryghed og forudsigelig. Ord, der måske ikke altid har ligget først på tungen i en karakteristik af it-branchen. It-branchen er ofte italesat som en mere firkantet branche, hvor for mange it-projekter ender i konflikt og måske kontaktnedbrud.

Derfor skal vi kigge indad og vurdere, hvordan vi kan skabe de bedste rammer for, at it-projekter forsat kan gennemføres. Vi skal særligt kigge på, hvordan vi driver projekter og vores relationer til kunderne. Netop at ændre og skubbe til måden, hvorpå vi driver it-projekter, kan få altafgørende betydning for it-branchens samlede overlevelse.

Da vi startede virksomheden Blue Dock, var det ud fra en motivation om at gøre tingene på en anden måde, så vi undgår, at it-projekter kuldsejler og ender i konflikt. Det kan nu blive mere afgørende end nogensinde, og vi prøver selv kræfter med at finde nye veje. 

Vi etablerede vores it-konsulenthus med principper om fast pris og agil projektstyring, hvor der er plads til fleksibilitet. Netop den tilgang kan måske gøre en forskel for andre konsulenthuse, og kan skabe den nødvendige forudsigelighed, så kunderne tør investere i it-løsninger i et usikkert marked. Samtidig kan vi alle sammen spekulere i, hvor meget fleksibilitet vi kan tilbyde kunderne i forhold til betaling.

Vigtigst af alt er tillid. Derfor skal vi som konsulenter i endnu højere grad kæmpe for vores relation til kunderne. Jeg tror, at den rigtige vej er, at vi selv møder alle kunder, så informationer og behov ikke leveres fra person til person. Det lyder banalt, men det er nu engang de mere enkle virkemidler, vi må gribe til. Som en presset branche er vi nødt til at se hvilke små forskelle, vi kan gøre for at komme gennem en hård periode.

Vores fornemmeste opgave bliver at udfordre mange af de stereotyper, der bliver forbundet med både it-branchen, og os der er en del af den, så kunderne får modet til at investere i it. Det kan blive vores og deres vej ud ad krisen.

Klumme: Lad ikke backup være en bagdør for cyberkriminelle

Klumme: Syv forslag skal hjælpe forsknings- og udviklingstunge virksomheder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også