Klumme: Sådan skal virksomheder forberede sig på generation Z og fremtiden

Teknologi er en del af vores liv mere end nogensinde før – og særligt for generation Z, som allerede nu er begyndt at melde deres ankomst på arbejdsmarkedet. Det stiller nye krav til arbjedsgiverne, skriver Derek Thompson fra Dell Boomi i denne klumme.
Foto: PR/Dell Boomi
Foto: PR/Dell Boomi
Af Derek Thompson, Vice President for Dell Boomi

Der har længe været fokus på, hvordan unge millennials har påvirket og formet arbejdsmarkedet, men det er på tide at rette fokus over på deres kommende kollegaer: generation Z.

For generation Z, som er født mellem 1996 og 2010, er teknologi en livsstil, og tech-generationen har store forventninger til fremtidens arbejdsmarked.

På verdensplan består generation Z af 2,52 milliarder unge voksne. Unge som ikke kender til en verden uden smartphones og computere, og deres digitale selvtillid og evner rækker langt ud over, hvad tidligere generationer kan præstere.

De vil i høj grad komme til at ændre på vores arbejdspladser, og det er en forandring, som virksomheder kan og bør forberede sig på – for den nye generation bringer en lang række nye muligheder med sig.

Børn forudser fremtidens teknologi på arbejdspladsen

Teknologi er en livsstil for generation Z i højere grad, end det har været for tidligere generationer: Teknologi spiller en central rolle i deres hverdag og generation Z er optimistiske – nærmest visionære – når de kommer med forudsigelserne for fremtidens arbejdspladser.

Dell Boomi har spurgt 12-15-årige, hvad de forventer af de teknologiske redskaber, når de kommer ud på arbejdsmarkedet om 10-15 år.

Størstedelen af de unge svarede, at de forventer at se førerløse biler (66 procent), 47 procent spår om robot-assistenter til at hjælpe dem med administrative arbejdsopgaver, og både kunstig intelligens (41 procent) og virtuelle kontorer (38 procent) blev spået af de unge adspurgte.

Alle teknologier som i dag er i rivende udvikling. De adspurgte fra generation Z forventer derudover, at teknologien kommer til at gøre deres liv lettere og bedre.

Men hvordan kan virksomheder forberede sig på denne generation, inden de melder deres ankomst på arbejdsmarkedet?

Forbered din virksomhed på de unges fremtid

For at kunne møde de unges krav om teknologi-inddragelse skal virksomhederne være klar til de store mængder af data, der skal behandles og håndteres.

For ti år siden havde vi ikke forestillet os, at vores arbejdspladser ville se ud, som de gør i dag, og fremtiden om 10 år bliver endnu sværere at forudse, men vi ved, at den kommer til at være præget af kunstig intelligens og Big Data.

Og netop derfor er det vigtigt, at virksomheder er forberedt på at kunne håndtere, flytte, behandle og opbevare data for at kunne vokse i fremtiden.

Derudover skal virksomheder være forberedt på en mere foranderlig arbejdsplads – både på det fysiske plan og på et højere infrastrukturniveau.

Virksomheder skal være klar på plug-and-play-løsninger, hvor nye ideer og arbejdsmetoder kan indsættes uden at sætte hele virksomheden over ende.

Det hele handler om at få de rigtige mennesker til at håndtere de rette opgaver.

Den bedste udvikler skal sættes til at udvikle det bedste softwareprodukt og ikke sættes til rugbrødsarbejde, og kun med den indstilling kan virksomheder med fordel udnytte, at de automatiserede løsninger i højere grad vil erstatte trivielle, men vigtige arbejdsopgaver.

Og det hele skal selvfølgelig underbygges af en integreret cloud-løsning, hvor der er mulighed for fleksibilitet og for at håndtere data korrekt.

Klumme: Pas på hypen om den kunstige intelligens 

Klumme: Pas på med at træne fremtidens ledere til fortidens ledelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også