Klumme: Bankdirektiv skærper fintech-konkurrencen

En af de nye store brancher på tech-fronten, fintech-selskaberne, står overfor store muligheder som følge af nye EU-krav til den finansielle sektor, og bankerne skal rette ind for at være med, skriver Dell Boomis Derek Thompson i denne klumme.
AF DEREK THOMPSON, VICE PRESIDENT, DELL BOOMI

I januar trådte et nyt EU-direktiv om åbenhed i banksektoren i kraft. Med direktivet PSD2, også kaldet Open Banking, forsvandt bankernes monopol på kundernes kontoinformation og betalingstjenester, og bankerne må nu både konkurrere og samarbejde med tredjepartsudbydere.

Direktivet skærper konkurrencen i banksektoren og sætter gang i innovationen på markedet for bankydelser, hvor tech-giganterne Google, Facebook og Amazon står klar til kamp på sidelinjen. Deres ambitioner er klare: De kan udnytte fordelene ved PSD2 til at skabe nye finansielle tjenester, der kan generere enorme mængder data og brugerindsigter, som igen kan anvendes til at krydssælge ikke-finansielle ydelser og varer.

For de traditionelle banker vil giganternes indtog på markedet betyde en markant mindsket avance på finansielle ydelser, og derfor er det afgørende, at bankerne ikke kun indtager en position som konkurrent til de nye spillere, men også stiller sig til rådighed som en kreativ samarbejdspartner. Men de nye samarbejder med digitale tredjeparter betyder også, at bankerne i langt højere grad end tidligere er nødt til at opdatere deres digitale platforme, så de er i stand til at integrere systemer, programmer og data for mange forskellige aktører og forbinde nye og gamle tjenester med cloudløsninger, apps og sociale netværk.

Banksektoren står over for en Must Win Battle, der kan få afgørende betydning for deres fremtid. Skal de følge med udviklingen og vinde kunderne, er det derfor vigtigt, at de ved, hvad en Open Banking-platform kræver.

1. Integrereret data gør det nemt at foretage køb

Kontaktløse dankort og tjenester som Apple Pay og Mobilepay har revolutioneret måden, vi foretager betalinger på. Det skal være nemt, bekvemt og hurtigt. Skal bankvirksomhederne lykkes med Open Banking, er de nødt til at skabe en integreret platform, der kan indsamle betalingshistorik fra brugerens konti hos mange forskellige aktører. Det vil give hidtil usete muligheder for innovative løsninger, der gør det nemmere for virksomheder at tilbyde ”last-minut”-tilbud baseret på tidligere købsadfærd og nemmere for slutbrugeren at foretage impulskøb.

2. Fleksible tjenester giver en god serviceoplevelse

Kunder forventer en simpel og problemfri serviceoplevelse, der ligner og samarbejder med de digitale tjenester, de i forvejen kender og bruger. De er kræsne og kan nemt skifte til andre apps og programmer, der giver en hurtigere og mere effektiv service. Det er derfor nødvendigt, at de nye tjenester er fleksible og kan kommunikere med eksisterende programmer.

3. Indsigt i brugeradfærd nødvendig for konkurrencedygtighed

Med PSD2 er gebyrer og valutakurser, der før var skjult, nu synlige, og mange kunder kan let søge mod nye og billigere services. For de banker, der er klar til en priskrig, er det en oplagt mulighed for konkurrencedygtig differentiering. En grundig analyse af individuelle forbrugsmønstre, vaner og behov er derfor forretningskritisk.

4. Øget sikkerhed for alle parter

Open Banking betyder, at flere betalinger end nogensinde før passerer gennem flere aktører, og det kræver ekstra ressourcer fra alle involverede til at håndtere og behandle følsomme data. Det er afgørende, at nye tjenester beskytter de massive mængder data og sikrer, at de bevæger sig i et konstant flow på tværs af alle systemer.

Open Banking er et maraton, ikke et sprint. Vinderne i dag kan hurtigt blive morgendagens tabere, hvis ikke de kan give kunderne en platform, der integrerer data på tværs af samarbejdspartner og forbinder eksisterende tjenester med nye cloudløsninger, apps og sociale netværk. Med det nye direktiv er konkurrencen om de loyale kunder blevet benhård, og der er for meget på spil til, at den finansielle sektor kan tillade sig ikke at omfavne udviklingen og sikre kunderne den bedst mulige oplevelse.

Klumme: Alle virksomheder er blevet til tech-virksomheder

Klumme: Ingen plads til nedbrud 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også