Klumme: Beskyt din fintech, før det er for sent

Det kan i værste fald gå ud over virksomhedens værdi og appel over for mulige købere og investorer, hvis ikke fintech-selskaber overvejer, hvordan man sikrer ens intellektuelle rettigheder. Det skriver Robert Reading, direktør i rådgivningshuset Compumark.
Foto: PR
Foto: PR
Af Robert Reading, direktør hos Compumark

Nye teknologiske løsninger i den finansielle sektor, også kaldet ’fintech’, vælter frem, og er i fuld gang med at redefinere branchen, som vi kender den. Udviklingen inden for fintech tiltrækker stor opmærksomhed internationalt og i Danmark. En udvikling der udfordrer traditionelle begreber inden for bankvæsenet og andre finansielle ydelser, og porteføljen af nye ​​fintech-produkter blomstrer og udvikler sig i mange retninger.

Teknologisk innovation accelererer og resulterer i en bred kam af nye finansielle produkter og løsninger: fra integrationen af blockchain-teknologi til nye globale betalingsmetoder og kunstig intelligens-assisterede ’bots’, der kan guide forbrugerne.

De mange nye fintech-løsninger giver ikke blot forbrugerne et utal af muligheder, men tilbyder også brugerorienterede produkter og tjenester, der gør det lettere og mere effektivt at handle og styre sin økonomi.

Mens de mest succesfulde produkter tilbyder løsninger på for eksempel økonomiske behov, er formålet også at give virksomheder mulighed for at differentiere sig i forhold til andre virksomheder.

Og det er inden for dette ekstremt konkurrenceprægede område, at der hurtigt kan opstå komplikationer i forhold til at beskytte de nye finansielle produkter og løsninger.

Beskyttelse af varemærker påvirker værdien

Investorer, der vil udnytte væksten i branchen, er med til at finansiere udviklingen af nye produkter og løsninger. Ifølge forskning fra London & Partners blev der pumpet over 825 mio. pund ind i britiske fintech-selskaber i 2017, mens Forbes rapporterede, at amerikanske fintech-selskaber tjente 6,2 mia. dollar i 2016.

Og stigningen i fintech-løsninger har i den grad forårsaget en tilsvarende stigning i varemærkeregistreringer. I 2016 registrerede britiske fintech-virksomheder i alt 4.228 varemærker – et tal, der er steget med over 25 pct. siden 2011.

Registreringen af nye fintech-varemærker fortsætter og viser ikke tegn på at stoppe lige foreløbigt. Inden for branchen har man nemlig opdaget, hvor nemt det er for nye konkurrenter at kopiere finansielle produkter i en ekstremt konkurrencepræget industri, og derfor har fintech-virksomheder fornuftigt nok besluttet sig for at beskytte deres intellektuelle ejendomsret, før det er for sent.

Det øgede fokus på IP-beskyttelse betaler sig, når fintech-virksomheder er på udkig efter nye investorer, eller hvis de ligger i forhandlinger om opkøb.

Potentielle investorer eller købere vil nemlig i forhandlings- og undersøgelsesfasen vurdere nøje, om der er styr på varemærkebeskyttelsen, da virksomhedernes IP-aktiver ofte er de mest værdifulde aktiver. Derfor vil en fintech-virksomheds intellektuelle ejendomsret i høj grad påvirke dens markedsværdi.

Fintech-selskaber må se varemærkeproblemet i øjnene

Fintech-virksomhederne har intet andet valg end at se varemærkeproblemet i øjnene og helgardere sig, hvis de ønsker at beskytte sig mod kopiering. De er også nødt til at overveje, at i takt med at markedet bliver mere og mere mættet, bliver det også sværere at finde et unikt produktnavn, der kan registreres.

Tag for eksempel ordet 'cashpoint' – mens størstedelen af briterne bruger ordet som en generel erstatning for akronymet ATM, er ordet faktisk varemærkebeskyttet af den britiske bank Lloyds, og derfor er det kun Lloyds cashpoints, der rettelig må hedde Cashpoints.

Nye startups, tjenester og produkter, der lanceres på næsten daglig basis, øger konkurrencen og dermed varemærkeudfordringerne i fintech-industrien, og på sigt kan det blive ekstremt svært at finde navne og logoer, der er unikke nok til at blive varemærket. Fintech-virksomheder skal derfor være hurtige for at sikre alle de varemærker, de kan, hvis de vil beskytte værdien af deres intellektuelle ejendomsret.

Klumme: Sæt spørgsmålstegn ved dine smarte produkter i hjemmet 

Klumme: Teleforliget er gammel vin på nye flasker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også