Lenovo-chef: Vi skal være blandt verdens største inden for pc, mobil og datacentre

Lenovo har for alvor slået sit navn fast som pc-producent. Herhjemme sidder det kinesiske selskab på 42 pct. af markedet. Ambitionerne rækker dog længere pc-kerneforretningen. Det skriver Berlingske Business.
I 2014 opkøbte Lenovo mobilproducenten Motorola af Google og IBM’s forretning for mindre servere for sammenlagt 5,2 mia. dollar. Målet er at blive blandt verdens førende inden for mobil- og datacentre-segmenterne, selvom der er et stykke vej endnu, fastslår selskabets topchef Yang Yuanqing.
"Vi købte to forretninger fra Google og IBM. Vi skal bruge tid på at integrere dem i resten af koncernen. Det er let at købe – at integrere er langt vanskeligere. Og selv da vi i sin tid købte IBM's PC-forretning (i 2005, red.), tog det fire-fem år, før væksten kom tilbage. Så der går nok endnu fire-fem år, før vi bliver nummer ét," siger Yang Yuanqing til Berlingske Business.
Hovedparten – nærmere bestemt 71 pct. – af omsætningen kommer fortsat fra pc-salget, mens mobil tegner sig for 18 pct. og datacentre for knap 10 pct. 26 pct. af omsætningen kommer fra Europa, Mellemøsten og Afrika, hvilket er lidt mindre end det kinesiske hjemmemarked.
HP genvinder titlen som bedst sælgende PC
Dansk hardwareleverandør forbedrer bundlinjen og splitter forretningen op