Digitalisering øger forbruget af konsulenter
Lige knap 20 mia. kr. Så mange penge brugte danske virksomheder på at få gode råd, vejledning og ekspertise fra eksterne konsulenter i 2016.
Det viser tal fra Dansk Industri (DI), som Finans.dk omtaler i dag.
Det er digitaliseringen og globaliseringen, der øger behovet for rådgivning udefra - og behovet ventes at blive endnu større i år.
"Der er mange og voldsomme forandringsprocesser i gang – med digitalisering, kunstig intelligens, big data. Virksomheder forsøger at finde ud af, hvordan det forandrer deres forretningsmodel, og hvordan det kan bruges positivt, og det styrker behovet for rådgivning," siger Henriette Søltoft, der er branchedirektør i DI Managementrådgiverne, til Finans.dk.
Som ITWatch har sat fokus på i denne uge, er jobmarkedet for it-professionelle i forandring. Behovet for specifikke kompetencer har skabt en flaskehals, som betyder, at mange virksomheder må opgive at få stillinger besat.
Softwarefirmaet Simcorp har i denne uge påpeget, hvordan den – for kandidaterne – så lukrative jobsituation får nyuddannede til at starte op som selvstændige konsulenter, fordi de på den måde kan tjene flere penge.
Og med dagens tal fra DI er der kun yderligere incitament for it-folk til at blive konsulent frem for fuldtidsansat hos en enkelt firma.
Presset arbejdsmarked får Simcorp til at flytte stillinger til Ukraine
Relaterede artikler:
Simcorp henter ny CFO hos Rambøll
For abonnenter
Manglende kompetencer spænder ben for it-branchen
For abonnenter