ITWatch

Alibaba klar til indtog på dansk e-handel

Den kinesiske e-handelsgigant, Alibaba, vil nu udvide sit imperium til Danmark og resten af Europa. I dag køber kineserne så godt som alt via Alibabas platforme - og det skal danskerne også til at gøre, lyder det fra Alibabas medstifter.

Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto/Arkiv

Verdens største internethandelsfirma, kinesiske Alibaba, vil forsøge at erobre markedet for nethandel i Danmark og resten af Europa. Det afslører medstifter og næstformand, Joseph Tsai, i et interview med Politiken.

- I fremtiden vil vi have en forretningsdel i Danmark, som servicerer danske forbrugere. Gennem Alibaba skal de kunne købe frisk frugt fra Californien, bøffer fra Argentina og bananer fra Filippinerne, siger Joseph Tsai til avisen.

Dermed kan Alibaba blive et nyt centralt omdrejningspunkt for danske forbrugere, som i stigende grad flytter deres indkøb af varer over på nettet.

På Alibabas hjemmeside køber millioner af kinesere hver dag alt lfra tøj og møbler til madvarer og elektronik. Ser man på den samlede værdi af handler, som foregår gennem Alibaba, er det større end de amerikanske techgiganter Amazon og eBay - tilsammen.

Henrik Theil, der er kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel, mener, at Alibaba har en god chance for at blive danskernes foretrukne onlinebutik fremover. Men forudsætningen er, at firmaet bliver i stand til at tilbyde danske forbrugere kvalitetsvarer fra hele verden, så firmaet ikke bliver forbundet med dårlige kinesiske kopiprodukter.

Kræver tillid fra forbrugerne

Derudover skal Alibaba have et velfungerende distributionsnet og et troværdigt betalingssystem, påpeger han.

- Det vil handle om at opbygge tillid hos de danske forbrugere, og det vil kræve en stor indsats, men omvendt har Alibaba størrelsen til at kunne gennemføre de ting, der er nødvendige, siger Henrik Theil til Politiken.

Han bakkes op af Niels Bjørn-Andersen, der er professor emeritus på Copenhagen Business School og har forsket i nethandel.

- Ud over at Alibaba har en kæmpe volumen, har firmaet også en meget stor kapital, som gør, at det hurtigt kan købe de kompetencer, det måtte mangle for at komme ind på det danske marked, siger han.

RITZAU FINANS

Mere fra ITWatch

Klumme: Den grønne it-bølge risikerer at kvæles af krisen

Regeringen har grønne ambitioner – også på det digitale område. Men vil historien gentage sig, og vil de grønne it-drømme drukne i et excel-arks kolonner, spørger Christian Hannibal, director for tech, media and finance i Rud Pedersen Public Affairs, i denne klumme.

Svensk Mobilepay-konkurrent lurer på nordisk sats

Direktøren for svenske Swish, der sidste år endte uden for fællesskabet mellem danske Mobilepay, norske Vipps og finske Pivo, antyder, at betalingstjenesten kan være på vej med en anden nordisk satsning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs