Teknologi-gigant advarer om mindre innovative virksomheder

Danske virksomheder har til gengæld en stærk selvopfattelse af innovationskulturen. Det kan blive en sovepude.
Adm. direktør for Dell Technologies i Danmark, Marianne Lindhard Moe advarer mod at lade den danske selvopfattelse af innovationskulturen blive en sovepude. | Foto: PR
Adm. direktør for Dell Technologies i Danmark, Marianne Lindhard Moe advarer mod at lade den danske selvopfattelse af innovationskulturen blive en sovepude. | Foto: PR

I en ny undersøgelse præsenterer Dell Technologies et globalt Innovation Index, der inddeler de 6.600 deltagende virksomheder i fem kategorier afhængig af, hvor gode de er til at inddrage innovation i driften. 100 danske virksomheder deltager, og blot 13 procent lander i de øverste kategorier i innovations indekset. 

Til sammenligning er 20 procent norske og 18 procent svenske og finske virksomheder i toppen af indekset. Formålet for teknologigiganten er at undersøge, hvor gode virksomheder generelt er til at innovere, og hvilke udfordringer de oplever i forbindelse med innovation.

Innovationskraften er forbundet med digital transformation og demed Dell Technologies forretning. Og derfor bekymrer det hos Dell, at 39 procent af danske virksomheder ifølge undersøgelsen slet ikke arbejder med innovation som en del af virksomhedens strategi eller blot gør det i meget lille omfang.

En smule bekymrende

“Det er en smule bekymrende, at danske virksomheder ikke er længere fremme i forhold til de øvrige nordiske lande. Ser vi på de to kategorier for virksomheder, der har den mindste innovative virksomhedskultur, er det faktisk hele 39 procent af de danske virksomheder, der enten ikke arbejder med innovation som en del af virksomhedens strategi eller blot gør det i meget lille omfang. Det en relativ høj andel, og højere end i de andre nordiske lande, når man tænker på, at innovationskraft kan gøre virksomheder langt mere konkurrencedygtige,” forklarer Marianne Lindhard Moe, der er administrerende direktør for Dell Technologies i Danmark, i en pressemeddelelse. 

Til gengæld peger undersøgelsen på, at den danske selvopfattelse er ret høj, når det gælder innovation. 77 procent af de adspurgte danske ledere mener, at de har en sprudlende innovations kultur.

Kløften mellem placeringen i innovations indekset og selvopfattelsen får Marianne Lindhard Moe til at advare mod at lade selvopfattelsen blive en sovepude. Men hun trørster sig ved, at 40 procent af de danske virksomheder ifølge undersøgelsen er klar til at sætte turbo på innovationen, hvis der opstår økonomisk modvind.



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også