ITWatch

Dell Technologies i Danmark passerer 2 milliarder kroner i omsætning

I 2021 satte omsætningen i Dell Technologies rekord både globalt og i Danmark. Forventningen til 2022 er en mere afdæmpet vækst, fortæller landechef Marianne Lindhard Moe.

Foto: PRESSE

I juni for to år siden tiltrådte Marianne Lindhard Moe som adm. direktør i Dell Technologies i Danmark.

Selvom coronapandemien tog sig en sommerpause på det tidspunkt, har den i høj grad præget hendes første to år som landechef, dog mest med positivt fortegn på den forretningsmæssige side.

Nu har hun præsenteret sit andet årsregnskab, hvor omsætningen har passeret 2 mia. kroner. Dermed fortsætter omsætningen de gode takter fra coronaåret 2020, hvor den steg den til 1,7 mia. kroner.

Samtidigt er der også fremgang at spore på resultatet før skat, som lander på 33 mio. kr. Året før lå det på 29 mio. kr.

Klart omsætningsmål

Marianne Lindhard Moe fortæller til ITWatch, at netop omsætningen i Dells danske afdeling har været et fokuspunkt for hende.

”Noget af det første, jeg gjorde, da jeg blev ansat, var at sætte et klart mål for vores omsætning,” siger Marianne Lindhard Moe og tilføjer:

”Målet blev et stort godt rundt tal, der blev et pejlemærke for alle os i Dell Technologies i Danmark, og det har vi nået.”

2021 blev både globalt og i Danmark det bedste år nogensinde for Dell Technologies.

Det gælder ikke kun på hardwareområdet, der har haft gavn af stigningen i hjemmearbejdspladser.

”Det positive er, at det er gået godt inden for alle de områder vi arbejder med. Det gælder storage og datacentre, der er vores hovedområde, vores private- og multicloud-ydelser og hele pc-markedet,” siger Marianne Lindhard Moe og tilføjer:

”Vi er også vokset, når det gælder markedsandele og er ledende inden for storageområdet.”

Også vækst på andre områder end regnskabet

Hun lægget vægt på, at fremgangen ikke kun gælder den økonomiske vækst.

”Jeg fokuserer på tre ting ud over den. Det er vores kunde- og medarbejdertilfredshed samt samarbejdet med vores gode distributører og forhandlere.”

Også på de tre parametre kan Marianne Lindhard Moe notere sig fremgang, selvom såvel kunder og medarbejdere har skullet vænne sig til nye måder at arbejde på.

På partnerskabssiden har Dell Technologies i Danmark eksempelvis netop indgået en aftale med teknologidistributøren ALSO, der har cirka 120.000 forhandlere.

”Økonomi og resultater er en ting, men jeg satte fra begyndelse fokus på kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed, som begge er steget de seneste to år,” siger Marianne Lindhard Moe.

Hun kan, ligesom andre i branchen mærke, at kampen om medarbejderne er blevet hårdere, men både når det gælder rekruttering og fastholdelse er hun fortrøstningsfuld.

”Jeg kommer fra en konsulentvirksomhed, så det ligger dybt i mig, at medarbejderne er vigtige. Vi har heldigvis en glad og stabil medarbejderskare, og har faktisk oplevet at flere tidligere medarbejdere har søgt tilbage hos os igen.”

2022-forventninger er mere afdæmpede

Når det gælder udsigterne for 2022, er Dell Technologies’ mål mere afdæmpede, da virksomheden ligesom mange andre i it-branchen udbygger sin forretningsmodel.

”Vi har også i år vækstkrav. For at imødekomme dem, ser vi det som en stor fordel, at vi også kan tilbyde vores løsninger as-a-Service, da vi mener, at det fremadrettet kan give ekstra salg, at man betaler efter forbrug, frem for at man køber en bestemt mængde og har en stor startinvestering,” siger Marianne Lindhard Moe.

Overgangen til abonnementsmodellen har Dell Technologies længe haft på pc-området, men nu skal det også gælde selskabets øvrige områder, og det kommer med en pris.

”Det påvirker selvfølgelig vores indtjening at lave det skifte, men på sigt giver det en langt mere stabil og højere omsætning,” siger Marianne Lindhard Moe.

I fjerde kvartal viste Dell Technologies’ regnskab globalt, at as-a-Service steg med 12 pct. sammenlignet med samme kvartal året før og nu udgør ca. 20 pct. af den totale omsætning.

Mærker også ”tøvende marked”

Flere topledere i it-branchen har i den senere tid udtrykt bekymring for den stigende pris- og lønpres, som følge af inflationen og manglen på medarbejdere. Den kan Marianne Lindhard Moe også godt mærke.

”Det er klart, at hele markedet er tøvende eller har længere beslutningsprocesser, end tidligere. Men vi oplever ikke kunder, der er stoppet op,” siger Marianne Lindhard Moe, som mener, at det er en styrke for Dell Technologies at henvende sig både til kunder i medium-virksomheder, enterprise og i det offentlige.

Hun oplever samtidig, at digitalisering og dataanalyser er så afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, at det ikke er her man sætter ind med sparekniven.

Også her viser as a service-modellen sin styrke, fordi den giver mulighed for, at kunderne kan skalere op og ned afhængig af, hvor mange medarbejdere de har, hvor stort deres lagringsbehov eller lignende er.

Beholder høj fleksibilitet

Som global it-virksomhed med 133.000 ansatte på verdensplan, var det ikke set-up’et omkring hjemmearbejdspladser og virtuelle møder, der var den store hurdle for Dell Technologies, da coronapandemien ramte.

Derimod var det en ny oplevelse at skulle lede på distancen i så stort et omfang for Marianne Lindhard Moe og de andre ledere i virksomheden.

Mens mange techvirksomheder i USA og til dels herhjemme har planer for, at medarbejderne i vid udstrækning skal være tilbage på den fysiske arbejdsplads det meste af tiden, er Dell Technologies gået den anden vej, fortæller Marianne Lindhard Moe.

”Vi har altid haft en meget høj grad af fleksibilitet, som vi naturligvis beholder, så man i samarbejde med sit team og leder selv bestemmer, hvordan man vil arbejde,” siger hun og fortsætter:

”Alle medarbejdere, også sælgerne, har udstyr til rådighed, så de kan arbejde hjemmefra. Men vi har selvfølgelig månedlige- og kvartalsmæssige møder samt afdelingsmøder, hvor alle møder op.”

Derudover har man skruet op for sociale aktiviteter af den gamle skole, såsom rundbold i den nærliggende park og grillfester for at samle medarbejderne.

”Det gjorde vi forleden og lige præcis, mens vi spillede, slap vi for regn og torden,” siger Marianne Lindhard Moe.

Erfarne ledere kan også bruge mentorer

Ud over arbejdet som landechef, er Marianne Lindhard Moe en del af IT-Branchens udvalg for kvindelige ledere, hvor hun i ti år har siddet i styregruppen og arbejdet med mentorordninger for at få flere kvindelige ledere i it-branchen.

”Jeg har diskuteret alt fra, hvordan man forhandler løn og forfremmelser til hvordan man sikrer, at ens leder laver en udviklingsplan for ens karriere. Det fungerer rigtig godt, og vi har helt sikkert hjulpet mange kvinder frem. Det giver også mig ny inspiration.”

Er det blevet lettere for kvindelige ledere at komme frem i it-branchen?

”Det er nok for stærkt at sige, men der er en positiv udvikling i branchen. Mit råd er, at man er nødt til at gå frem og sige, hvad man gerne vil. Ledere er ikke tankelæsere,” siger Marianne Lindhard Moe.

Ikke overraskende anbefaler hun desuden, at man får en mentor. Det har hun også selv gjort brug af, fordi det blandt andet er en hjælp til at navigere i store globale virksomheder.

”Jeg fik selv alt for sent i min tid i Microsoft en mentor, men jeg bad om at få en, da jeg startede i Dell Technologies.”

Ny bestyrlsespost i anden branche

En nyere tendens i erhvervslivet er, at flere topledere siger jobbet op for at fokusere på en bestyrelseskarriere. Det har Marianne Lindhard Moe, dog ingen planer om.

”Jeg har ikke nogen planer om at stoppe som landechef, men jeg har lige fået min første bestyrelsespost for tre måneder siden i det rådgivende ingeniørfirma NIRAS,” siger hun og fortsætter:

”Det er jeg rigtig glad for, for jeg er uddannet civilingeniør, og den grønne dagsorden de har minder meget om, hvad vi arbejder med i Dell Technologies. Så den er virkelig valgt med hjertet, men jeg søger ikke andre bestyrelsesposter, for jeg koncentrerer mig om mit Dell-arbejde.”

Dells globale sustainability-direktør: Bæredygtighed sikrer kontrakter for milliardbeløb

Dell-undersøgelse: Øgede datamængder hæver usikkerhed

Dell: Mange danske virksomheder er skuffede over cloud

Mere fra ITWatch

Relatel skifter direktør efter halvandet år

På mandag takker Casper Bøyesen af og bliver erstattet af Anders Kjær-Jensen i Nuuday-ejede Relatel. Den tidligere Eesy-direktør vil ikke revolutionere forretningen, men digitalisere sig til succes.

Snapchat indfører overvågningsfunktion

Efter sager om narkosalg og grooming tilføjer det sociale medie nu ny funktion, der skal give forældre mulighed for at følge med i, hvem deres børn kommunikerer med på Snapchat.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ITWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs