Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset

På to år er antallet af europæiske varemærkeansøgninger rettet mod bl.a. det digitale rum og metaverset steget markant. 
Foto: Pr
Foto: Pr

Metaverset er på vej, mener flere. Den vurdering tager stadig flere virksomheder til sig og søger om varemærkeansøgninger rettet mod det nye digitale univers hos den europæiske organisation EUIPO. Det skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en meddelelse.

Antallet af ansøgninger indenfor virtuelle varer er eksempelvis steget fra 237 ansøgninger i 21 til 1599 i 2022. Ansøgninger, der skal varemærkebeskytte i metaverset er steget fra fem ansøgninger i 2021 til 362 sidste år. Samtidig er ansøgninger om varemærkebeskyttelse af de såkaldte Non Fungible Tokens, NTF’er, steget fra 213 i 2021 til 1270 i 2022.

”Det er en tendens, vi også ser i de danske ansøgninger. Nogle af ansøgningerne kommer fra virksomheder, som traditionelt har produceret varer til den fysiske verden, men nu også ser ud til at forberede sig på det forretningsmæssige potentiale i virtuelle verdener,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Ifølge styrelsen er det blevet nødvendigt for virksomheder at overveje om og i hvilket omfang, deres forretning bliver beskyttet mod kopister i den nye digitale virkelighed, og hvordan man skal sikres sig mod krænkelser i bl.a. metaverset.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også