Globalconnect åbner kommende fibernet for alle – selv TDC

Globalconnect har i mange år positioneret sig som alternativ til TDC, men når selskabet nu satser på privatmarkedet, sker det med en åben invitation til TDC's brand, der får adgang til markedet på Globalconnects netværk. TDC afviser ikke invitationen.
Foto: Sturlason/Globalconnect/PR
Foto: Sturlason/Globalconnect/PR

Globalconnect har sat gang i sin storstilede milliardsatsning på at udlægge fiberkabler til privatkunder, og Martin Lippert, topchef i Globalconnect, kan dermed i praksis tage hul på en strategi, selskabet meldte ud sidste år.

Og med lanceringen, som blev indledt i Nordsjælland og meldt ud i går, åbner Globalconnect samtidig for et samarbejde med konkurrenten, som stifter Niels Zibrandtsen oprindelig ville skabe et alternativ til, da han grundlagde selskabet – nemlig TDC.

Martin Lippert vil ikke, som Globalconnect ellers gør i Norge, have egne privatkunder på fibernettet, hvilket i stedet betyder, at Globalconnect derfor åbner netværket for andre teleselskaber. Og dermed også TDC.

"Strategien er at få så mange privatkunder herhjemme som muligt, men gennem partnere og samarbejder. Helt efter svensk model, hvor vi sammenlagt har over 200 samarbejdspartnere på vores net. Så det er ikke nyt for os herhjemme," siger Martin Lippert.

Hans strategi er alene at stå for kablingen til privatkunderne.

"Vi skal samarbejde med tv- og bredbåndsselskaber om dette. Vi har ikke et eneste slutkundeforhold, og vi får det heller ikke i Danmark."

Har I samarbejder på vej?

"Der er flere, der har vist interesse. Og der er også flere på vej."

Hvorfor vil I ikke selv have slutbrugere som kunder herhjemme?

"Det har vi diskuteret og overvejet meget. Det er meget anderledes at sælge bredbånd til virksomheder og private. I Norge var det lettere for os, da vi allerede havde en forretning, der leverede bredbånd til private på ADSL," siger han med henvisning til bredbånd på kobberkabler.

Kunder i Norge

"Vi havde en masse kunder allerede at arbejde videre fra. Vi havde 60-70.000 private ADSL-kunder, så vi havde alt oppe at køre sammen med et lokalt brand, der var kendt blandt private. Det har vi slet ikke i Danmark, så her går vi ud på markedet på en anden måde," siger Lippert.

Er der fri adgang på jeres net for alle?

"Ja, det er der. For alle. Også for TDC, Yousee, Hiper og hvem der ellers måtte have lyst. Vores mål er at levere 100.000 forbindelser herhjemme de næste fem år. Det kan lade sig gøre, fordi vi allerede har meget fiber ude, som gør det relativt nemt at kable de enkelte kunder. Så vi skal lave 15–20.000 forbindelser om året for at nå dette," siger han.

Hos TDC's privatselskab Nuuday er man imødekommende over for Globalconnetcts invitation, lyder det i en kommentar fra strategidirektør Christian Morgan.

"Nuuday er Danmarks største udbyder af højhastighedsforbindelser, og for os er det ikke afgørende, hvem der ejer infrastrukturen," siger han.

"Det vigtigste er, at alle husstande kan få de bedste produkter og den bedste forbindelse på adressen. Vi arbejder derfor benhårdt på at kunne give endnu flere husstande adgang til vores produkter via en fiberforbindelse og har allerede et godt samarbejde med flere energiselskaber."

Lanceringen er en udførsel af den strategi, Globalconnect meldte ud for et år siden. Man starter i Nordsjælland.

"Vi ser på de områder, hvor der er et hul rent infrastrukturmæssigt, hvor vi kigger på omkostninger og efterspørgsel overfor hinanden, og så tager vi beslutninger ud fra dette. Og derfor har vi vurderet, at dette område i Nordsjælland er godt. Derefter går vi ud og tilbyder fiberen, og går vi i gang."

Og omdrejningspunktet i Danmark er netop at lade andre stå for opgaven med at sælge slutproduktet til privatkunderne.

"Vi går ikke selv ind i privatmarkedet med eget brand. Vi kommer til at sælge til de, der vil levere en service på vores net. Vi har 280.000 fiberkunder i Skandinavien, men det er bare ikke den måde, vi går til markedet i Danmark. Her kommer vi til at gøre det gennem samarbejde med andre selskaber, præcist som vi gør i Sverige."

Store investeringer

Martin Lippert forklarer, at privatmarkedet kommer til at sluge en del af de store investeringer, Globalconnect planlægger.

"Som koncern investerer vi godt 3 mia. kroner i år, hvor privatkunder fylder det meste. Her udgør Danmark trods alt en mindre andel," forklarer han.

"Sverige er fortsat vores største investeringsland. Den danske andel er relativt mindre. Sverige er dyrere på grund af afstanden mellem folk, og Norge er dyrere på grund af klippegrunden."

Globalconnect har skiftet ud på formandsposten i dansk forretning 

Globalconnect går ind på privatmarkedet for fibernet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Photo: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter