Google har lanceret et nyt initiativ for at effektivisere sin online handelsplatform.
Det fortalte selskabet torsdag, skriver The New York Times, der vurderer, at initiativet skal trække kunder fra konkurrenten Amazon.
Google har tidligere lanceret lignende initiativer i 2013, 2014, 2017 og 2019.
I forbindelse med coronakrisen og virussets underliggende smittefare har Google valgt at satse på forbrugernes onlinehandel og sørge for levering af varer, mens man som forbruger kan undgå butikker.
Torsdag annoncerede Google, at selskabet for at få flere sælgere og produkter på sin salgsplatform vil droppe salgsprovisioner og tillade brugen af populære tredjepartstjenester som Shopify i stedet for Googles egne systemer.
Google har indtil nu taget en provision på 5 til 15 pct. på salg afhængigt af produktet.
Ændringerne gælder med øjeblikkelig virkning i USA, mens de ventes udrullet i resten af verden i løbet af året. Samtidig har selskabet tilbudt sælgere med lagerbeholdning hos Amazon, at de kan overflyttes uden at ændre i dataformatet.
Selskabet har i år ansat tidligere ledende ansat i Paypal Bill Ready som direktør for handelsforretningen.
"Forbrugerne har gavn af et varieret økosystem af sælgere i trivsel," siger Bill Ready ifølge The New York Times.
"Der er ikke en enkelt spiller, der kan tilgodese alle forbrugeres behov," fortsætter han.
Google har ikke eksplicit udtalt, at initiativet er målrettet mod bedre at kunne konkurrere mod Amazon.
Adforms nye topchef skal levere alt det, som børsmarkedet savnede hos hans forgænger
Google vil forbyde reklamer med vildledende information om coronavirus
Dansk it-stjerne overvejer at droppe cloud-giganter