Adform-chef: Søsætter bedst aktier i havblik – men vinden har blæst

Uro på aktiemarkeder er årsag til, at Adform sænker udbudsprisen på selskabets aktier inden børsnotering, fortæller adm. direktør.
Adforms administrerende direktør, Gustav Mellentin. | Foto: PR/Adform
Adforms administrerende direktør, Gustav Mellentin. | Foto: PR/Adform
Af RITZAU/FINANS

De seneste ugers volatilitet på de finansielle markeder er skyld i, at Adform tirsdag har sænket udbudsprisen på aktier i selskabet i forbindelse med sin forestående børsnotering.

Det fortæller Adforms administrerende direktør, Gustav Mellentin, til Ritzau Finans.

"Når man skal ud at sælge en helt ny aktie, skal der gerne være havblik, og solen skal stå lige oppe over, og så sætter man båden i søen," siger han.

"Nu står vi her, hvor vindene blæser. Når man sidder til møder, hvor aktiemarkederne er faldet 5 pct. dagen forinden, så bliver de møder bare ikke lige så gode," fortsætter han.

Udbudsprisen på en aktie i Adform lyder nu på 16 kr. Da børsnoteringen blev annonceret i starten af november, lød intervallet på 19 til 24 kr.

Der er tre uger siden, at I annoncerede udbudsintervallet. Hvad er der sket på den tid?

"Der har været en enorm markedsturbulens. Vi har set aktier som Google og Apple falde tungt, og i sådan et marked kan det bare være sværere at få det til at hænge sammen," siger Gustav Mellentin.

Adform har droppet at sælge eksisterende aktier i selskabet, hvorfor der nu skal sælges 46,9 mio. nye aktier for at nå det ventede bruttoprovenu på 750 mio. kr. Tidligere var det forventningen, at der skulle sælges mellem 31,3 og 39,5 mio. aktier.

Gustav Mellentin fortæller, at der er sikret tilsagn fra danske institutionelle investorer på mere end halvdelen af aktierne.

"Jeg har meget store forhåbninger til, at vi når i mål med aktiesalget. Vi har allerede hentet en fantastisk stor opbakning på kort tid. Det er en fantastisk start på en succesfuld bookbuilding," siger direktøren.

Tilbudsperioden er også blevet forlænget, så den nu løber til den 4. december mod tidligere den 29. november. Dermed ventes første handelsdag for Adform nu at blive 5. december - næste onsdag.

/ritzau/FINANS

Adform sænker prisen på aktier og forlænger tilbudsperiode 

Techgiganter slår luften ud af Adforms børsnotering i København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også