Sony har succes på premium-markedet

Japanske Sony satser på den dyrere ende af elektronikmarkedet, og det har skabt gode resultater, fortæller Sonys Europa-direktør i et interview med Berlingske.
Foto: /ritzau/AP/Shuji Kajiyama
Foto: /ritzau/AP/Shuji Kajiyama

Sony valgte for tre år siden at fokusere på elektronik i den dyrere ende, hvor kvaliteten til gengæld også er højere. Det har vist sig at være en succes, skriver Berlingske.

"Kvantiteten vokser ikke i ret mange områder af forbrugerelektronikken, så det handler om at få fat i de områder, der giver overskud. Derfor fokuserer vi på premium-markedet. Dette strategiskift er blevet godt modtaget. Kunderne er tilfredse og betaler gerne lidt mere, fordi kvaliteten bliver bedre. Det tror jeg stærkt på," siger Shigeru Kumekawa, Europa-direktør for Sony, til Berlingske.

Sonys europæsiske afdeling har regnskabsmæssigt haft en god udvikling over de seneste år. I 2016 omsatte Sony Europa for 1.634 milliarder yen (94,5 mia. kr.) og i 2017 for 1.841 mia. yen (106,5 mia. kr.).

Shigeru Kumekawa er generelt meget tilfreds, og han er især positiv over for de nordiske markeder, hvor Sony har "gode kunder, der sætter pris på design og kvalitet."

Computerspil trækker Sony frem trods filmskuffelse

Salget af smartphones falder på verdens største marked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Nokia ser årlige synergier ved en sammenlægning med det amerikanske selskab på 200 mio. euro fra 2027 og en vækst i indtjeningen per aktie på 10 pct. fra samme år. | Foto: Niels Hougaard

Nokia bekræfter køb af Infinera

For abonnenter

Læs også