Digiplex er klar til en storstilet dansk satsning. Udmeldingen kommer, efter selskabet i dag overtog et datacenter fra teleselskabet Telia som afsæt for en satsning i Danmark efter nordisk forbillede.
"Vi satser på det nordiske marked, og Danmark er en central del af det. Det er derfor, vi går ind på det danske marked," siger Digiplexs topchef Gisle M. Eckhoff til ITWatch. Han har stået i spidsen for selskabet i fire år og har været en central herrer i Norden med stillinger som adm. direktør hos CGI Norway samt 30 års erfaring fra ledende stillinger i it-industrien nationalt som internationalt bl.a. hos CSC.
"Vi har en ambition om, at bygge to-tre centre i Danmark de næste to-tre år. Og vi ser netop nu efter adresser i Jylland og på Sjælland, der er attraktive. Det kan både være inde i København eller længere udenfor byen, det vigtigste er, at der er adgang til en god fiberforbindelse samt grøn strøm," siger han.
Hvad er I parate til at investere?
"Et stort datacenter på 10 megawatt koster omkring 700 – 800 mio. kr., så der er tale om store investeringer."
Så der er tale om en milliardinvestering fra jeres side?
"Ja, det er der. Vi går ind på det danske marked, fordi vi mener det alvorligt."
To primære konkurrenter
Hvem er jeres konkurrenter i Danmark?
"Vi ser Globalconnect samt Interxion som vores primære konkurrenter. Der er meget store centre på vej i Danmark fra Facebook og Google, men disse to ser vi ikke som konkurrenter, da de komplementerer vores forretning."
Gisle M. Eckhoff siger, at Digiplex ser Danmark som meget interessant, fordi her er en stor andel af grøn energi og et stabilt økonomisk klima i fremgang.
"Datacentre betyder utroligt meget i den digitalisering, der er i gang. Derfor ser vi det som et meget interessant marked at gå ind i. Vi ønsker at opbygge centre i Danmark efter nordisk forbillede. Vi har tre store centre i Norge og et i Sverige, som opbygges, så de er skabt i samarbejde med kunderne," siger han.
Gisle M. Eckhoff forklarer at man giver kunderne adgang til at have deres eksterne leverandører med i samarbejdet med udviklingen og driften af deres data i centrene.
"Til gengæld indgår vi lange aftaler med kunderne - op til 20 år. Det er lang tid i forhold til andres model, der ofte løber over 10 år."
Norsk datacenterselskab i dansk entre: Køber datacenter af Telia
TDC's Netdesign napper direktør i Atea