ITWatch

GN-direktør: Milliardmarked for nyt forretningsområde

Den samlede markedsstørrelse er på tre mia. kr. for det nye forretningsområde GN Falcom, vurderer GN-direktør.

Adm. direktør for GN Hearing, Anders Hedegaard. | Foto: /ritzau/Stine Bidstrup

GN Groups nye forretningsområde, GN Falcom, der skal fokusere på at lave headsets til soldater, får en del salgskroner at slås om, når produkterne begynder at ramme markedet i løbet af i år.

I hvert fald anslår det danske selskab selv, at det samlede marked for forretningsområdet er pænt stort i sit fulde potentiale.

"Vores vurdering er, at det samlede marked er på omkring 3 mia. kr. årligt," siger Anders Hedegaard, der er administrerende direktør for GN Hearing, som GN Falcom i første omgang lægges ind under, til Ritzau Finans.

Vores vurdering er, at det samlede marked er på omkring 3 mia. kr. årligt.

Anders Hedegaard, adm. direktør, GN Hearing

Ifølge det svenske selskab Invisio, der er noteret på børsen i Stockholm, og som bliver en stor konkurrent til GN Falcom, er det samlede marked på 20 mia. svenske kr., men selskabet estimerer, at produkterne typisk udskiftes hver fjerde år, hvilket giver en årlig markedsstørrelse på 5 mia. svenske kr.

Der er dog lang vej til det helt store salg for GN, der heller ikke selv regner med nogen "betydelig" indtjening fra GN Falcom i 2018. Det er der, fordi forretningsområdet er helt nyt i det danske selskab, der har kombineret kompetencerne fra dets to divisioner, headset-selskabet GN Audio og høreapparatforretningen GN Hearing, for at skabe de nye produkter.

I første omgang vil fokus derfor også ligge på det amerikanske marked, hvor GN Hearing i forvejen samarbejder tæt med regeringen i forbindelse med salget af høreapparater til Veterans Affairs (VA), der tilpasser produkter til militærveteraner.

"Vi fokuserer på USA til at starte med. Der er nogle udbud i den kommende periode derovre. Og hvis vi kan komme godt ind på det amerikanske marked, er vi også godt positioneret til at kigge på de andre Nato-lande," siger Anders Hedegaard.

"Vi bygger produkterne på vores kompetencer fra både Hearing og Audio. Men det at konkurrere på et netop det her område er helt nyt for os, så det kræver selvfølgelig også nogle andre kompetencer end bare produktet, fortsætter GN Hearing-topchefen.

Han peger på, at det selvfølgelig giver visse synergier og fordele, at GN Hearing i forvejen samarbejder så tæt med VA om salget af høreapparater, men at der fortsat er tale om to vidt forskellige markeder.

I GN Falcom vil GN Group tilbyde headsets til soldater, der skal kunne beskytte hørelsen mod voldsom støj i kampsituationer, mens løsningen samtidig skal kunne identificere vigtige lydkilder i 360 grader rundt om brugeren.

/ritzau/FINANS

GN starter kombineret amerikansk sats: Vil lave headset til soldater 

Hårdere konkurrence til Audio kan ramme væksten 

Mere fra ITWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs