Systematics satsning på esport skal styrke selskabets globale brand
Et stærkere brand internationalt og en bredere appel til fremtidige kandidater er blandt de mål, som Systematic har sat sig i forbindelse med virksomhedens investering i det nye esportshold AGF Esport.
Det fortæller Systematics adm. direktør Michael Holm til ITWatch.
"Hvis vi kom til USA og sagde, at vi støttede et "handball-team", så ville de ikke ane, hvad det er. Her har vi fundet noget, som vi kan brande os på, som en stor del forstår."
Bag AGF Esport står tre parter. Systematic, som sidder på 30 pct., selskabet Esportsservices, der uddanner esportsundervisere, ejer 19 pct., mens fodboldklubben AGF tegner sig for 51 pct.
Talentudvikling frem for øjeblikkelig succes
I modsætning til esportshold som eksempelvis FCK's North, er der i AGF Esport tale om et bottom-up projekt, som ikke lige med det samme forventes at slå igennem på den helt store scene.
"Vores tilgang er i højere grad talentudviklingen. Vi har lavet et samarbejde med otte efterskoler, hvor de underviser i esport. Så det nye hold antager også en talentspejderrolle, hvor vi hiver de bedste ind og koncentrerer dem, så vi får flere hold på forskellige niveauer," fortæller Michael Holm.
Han fortæller, at ambitionen er at have et "superhold", som kan spille med internationalt inden for et år til halvandet.
Til at sørge for det, har virksomheden blandt andet placeret den nuværende træner for håndboldholdet Bjerringbro-Silkeborg, Peter Bredsdorff-Larsen, som Systematics mand i bestyrelsen.
"Han er meget interesseret i området og skal være vores indspiller i forhold til at opbygge et high perfomance-team," forklarer Michael Holm.
"Vi vil gerne komme med noget på den front, så det ikke kun bliver domineret af fodboldvinklen, men bliver trukket lidt bredere ud rent sportsligt. Samtidig får vi får flere input til, hvordan vi gør det så professionelt som muligt og får bygget det rigtige hold op."
Fremtidens medarbejdere
Michael Holm og Systematic håber samtidig, at engagementet i esport kan være med til at give sportens følgere, og spillere, et mere fordelagtigt billede af Systematic.
"Det en gruppe af unge mennesker, vi gerne vil have fat i på sigt. Det er ikke dem alle, der bliver ingeniører, men de har ofte teknisk flair, teamånd og det at være fælles om en opgave."
Er der en forhåbning om at tiltrække potentielle medarbejdere?
Hvad angår den økonomiske ramme, afviser Systematic at sætte et præcis beløb på, hvad 30 pct. af et esportshold inklusiv sponsorater koster. Michael Holm understreger dog, at man tager projektet seriøst.
"Det er den største enkeltinvestering, vi nogensinde har lavet, når det kommer til anpartskaber og sponsorater i forhold til vores brandingarbejde," fortæller han.
Systematic efter rekordregnskab: Væksten skal komme fra spinoffs
Relaterede artikler
Systematic går ind i e-sport
For abonnenter