ITWatch

Startup er gået fra nul til 70 ansatte på et år: Vi har eksekveret en vis del ud af bukserne

Techbbq: Danske Valuer har netop vundet titlen som Best Newcomer ved Nordic Startup Awards. Virksomheden har opbygget en digital platform, der skal matche store virksomheder med små startups, og selskabet har på godt et år skabt en millionforretning.

Foto: PR/Valuer

"Vi er så frække, at vi kalder det en usammenlignelig case i dansk iværksætteri."

Sådan lyder ordene fra medstifter og CEO i startupvirksomheden Valuer, Dennis Poulsen, når han over for ITWatch skal sætte ord på den rejse, Valuer har været på siden opstarten i 2017. Virksomheden har netop vundet prisen som 'Best Newcomer' ved Nordic Startup Awards danske finale, som fandt sted i forbindelse med Techbbq i Øksnehallen i København.

Prisen gives til en startupvirksomhed, der ifølge Dennis Poulsen har "haft knald på i de seneste to år," og det er svært at argumentere imod, at Valuer ikke skulle passe i den kategori. Valuer blev stiftet af tre partnere i juni 2017, og virksomheden er gået fra at have fem medarbejdere i starten af året til i dag at have 70 medarbejdere.

Direktøren forventer at ramme en omsætning på 12 mio. kr. ved udgangen af året.

"Vi satser på at ramme den gyldne milepæl med 1 mio. kr. i omsætning om måneden, som er en kontinuerlig månedlig omsætning, som vi kan bygge og bruge til at skalere yderligere," siger Dennis Poulsen og fortsætter: 

"Vi har selvfølgelig store planer, og vi vil også gerne rejse yderligere kapital, så vi virkelig kan trykke speederen i bund og komme ud i de internationale markeder, som vi har allerede lavet forretningsplaner for."

En slags Tinder for innovationspartnerskaber

Valuer er en digital platform, der matcher startups og store virksomheder. En slags Tinder for innovationspartnerskaber, som Dennis Poulsen beskriver det. Missionen er at bringe de to forskellige typer at virksomheder sammen, så de kan indgå nye samarbejder og lave forretning sammen.

Det helt store problem for de store virksomheder er 'the unkown', for man kan ikke lave innovation inden for noget, man ikke kender til.

Dennis Poulsen, medstifter og CEO i Valuer

"De store virksomheder er meget interesserede i at finde den rette innovation - særligt fordi den teknologiske udvikling går så hurtigt. Virksomhederne vil meget gerne finde innovationen, men det er svært for dem, fordi de fokuserer meget på deres egen kerneforretning, så de er ikke rigtig i berøring med alt det, der foregår ude omkring dem," siger Dennis Poulsen og fortsætter:  

"Det helt store problem for de store virksomheder er 'the unkown', for man kan ikke lave innovation inden for noget, man ikke kender til."

På den ene side har Valuer altså de store virksomheder, som leder efter innovation, og på den anden side står iværksættervirksomhederne, der står for innovationen.

"De er hurtige og meget agile, og de går ind og har et nyt take på enten en teknologi, forretningsmodel eller en industri. Startup-virksomhedens produkt kan være et vigtigt element for en af de store virksomheder, som i forvejen har kæmpestore markeder, masser af kunder og salgskanaler, så de kan rent faktisk være en rigtig god partner for en lille iværksættervirksomhed."

Platform med kunstig intelligens

Valuers koncept går i korte træk ud på, at kunderne, de store virksomheder, efterspørger innovation inden for forskellige områder på Valuers digitale platform. Herefter går Valuers omkring 3.000 agenter, som befinder sig rundt omkring i verden, i gang med at lede efter iværksættervirksomheder, der kan mathce de store virksomheders ønsker.

"Når agenten har fundet innovationen, bliver det lagt ind på vores platform, som så begynder at tage fat. Her har vi flere forskellige algoritmer, der bygger på kunstig intelligens, og som kigger på al den data, agenterne har lagt ind om startup-virksomheden, og så er vi i stand til at forudsige eksempelvis, om en startup ser ud til at have det, der skal til for at blive en succesfuld forretning," fortæller Dennis Poulsen.

Platformen kigger på en række parametre – blandt andet erfaring og kompetencer i startup-virksomhedens team – og så kan platformen udvælge de startups, der matcher den store virksomheds ønsker bedst.

"Vi tager eksempelvis 1.600 startups og kører dem ind igennem platformen, og så kommer der et mindre antal virksomheder ud igennem den her innovationstunnel, som vi så har udvalgt til vores kunder, altså de store virksomheder," siger Dennis Poulsen og fortsætter:

"En stor virksomhed kan ikke sidde og kigge på 1.600 startups, det er fuldstændig galimatias. Valuer hjælper alle de her virksomheder med at samle al den nye viden op, så de på kontinuerlig og struktureret vis kan tappe ind i den innovation, der foregår på verdensplan."

Grundfos, ISS og Ørsted

Valuer tjener deres penge ved, at de store virksomheder månedligt betaler for platformen, som hele tiden har gang i innovationsradaren, der kan finde de interessante startups.

Valuer gik i luften ved årsskiftet, og første kunde på platformen var Grundfos. Siden er virksomheder som ISS, Ørsted og Salling Group blevet tilføjet til kundeporteføljen. 

Indtil videre har platformen sørget for 400 matches mellem store virksomheder og startups.

"Det foregår på den måde, at vores kunder i de store virksomheder kan se deres matches inde på platformen, og så lader vi det være op til vores kunder, om de vil indgå et samarbejde eller tage kontakt til de individuelle startups, der er matchet med dem," siger Dennis Poulsen.

Direktøren kan ikke afsløre konkrete navne, men understreger, at der allerede er kunder, der har etableret partnerskaber med nogle af de matches, Valuer har fundet.

"Det er meget opløftende, at vi allerede er kommet dertil. Særligt når man tænker på, at det er kæmpe store C25-virksomheder, som virkelig har rykket hurtigt sammen med os."

Mange gange skaber det nogle hårdknuder og andre dårligdomme, når en stor virksomhed investerer i en startup.

Dennis Poulsen, medstifter og CEO i Valuer

Det er typisk partnerskaber og ikke egentlige investeringer, der kommer ud af Valuer-platformen, men det blander Valuer sig ikke i.

"Mange gange skaber det nogle hårdknuder og andre dårligdomme, når en stor virksomhed investerer i en startup, hvilket gør det svært at få ægteskabet til at fungere. Derfor er de fleste virksomheder på udgik efter partnerskaber," siger Dennis Poulsen.

Ifølge direktøren handler det for de fleste store virksomheder om at komme hurtigt med i nogle af de nye ting, så de kan lade sig inspirere af det, men også sætte deres eget præg på startup-virksomhederne og produkterne.

Åbner for de store virksomheders værdikæde

De tre stiftere af Valuer er Dennis Poulsen, Daniel Laursen og René Giese. Sidstnævnte har en corporate baggrund, mens de to andre har en baggrund i iværksættermiljøet.

"Siden vi startede op sammen, har vi simpelthen ekserkveret en vis del ud af bukserne. Der har virkelig været smæk på, og det kommer der fortsat til at være," siger Dennis Poulsen

Han stiftede Tweakker i 2009, som i 2014 blev solgt til et amerikansk børsnoteret selskab, mens Daniel Laursen har bevæget sig i startup-miljøet siden 2011, hvor han startede en blog, der koncentrerede sig om iværksætteri. Siden har han været med til at skabe forskellige startup-initiativer – herunder Techbbq, som han startede sammen med tre andre tilbage i 2012.

"Jeg har bevæget mig utrolig meget rundt i den nordiske iværksætterverden, så jeg har set en masse fantastiske idéer, som bare ikke er blevet til noget, og det er derfor, at jeg synes, at det her projekt virkelig har gang på jord. Hvis du i stedet for at hente VC-penge til at starte med går ind og laver et partnerskab med en stor virksomhed, får du adgang til hele værdikæden, som du normalt skulle bruge dine VC-penge til," siger Daniel Laursen og fortsætter:

"Her åbner du op for Salling Group eller Ørsted og hele deres værdikæde, og dermed får du et helt andet proof of business, når du bagefter går til VC-investorerne."

Satser på yderligere investeringer

Valuer er stadig en ung virksomhed, som selv har været ude og hente finansiering til opstarten. Den private investor Michael Moesgaard Andersen er hovedinvestor i Valuer, som derudover også har fået kapital fra investor og tidligere konsulent Finn Peder Hove og iværksætterprofilen Morten Lund.

Valuer håber som sagt, at man kan rejse yderligere kapital, så det danske eventyr, der indtil videre drives fra kontorer i København og Vejle, kan fortsætte uden for landets grænser. Kåringen som årets 'best newcomer' kan måske give et skub i den retning.

Valuer vinder prisen som 'Best Newcomer' ved Nordic Startup Awards. | Foto: PR/Valuer
Valuer vinder prisen som 'Best Newcomer' ved Nordic Startup Awards. | Foto: PR/Valuer
 

"Den her pris kan selvfølgelig hjælpe os med at sætte endnu mere fokus på det, vi kan, og vores kunder kan tydeligt se, at der er nok noget om snakken. Det kan vi helt sikkert bruge," siger Dennis Poulsen og pointerer, at det ikke er den sidste pris, som Valuer vil gå efter.  

"Det var en helt fantastisk oplevelse at modtage Best Newcommer-prisen. Vi (stifterne, red.) gik op på scenen og takkede, og så bad vi alle Valuer-folkene om at komme op på scenen. Så rejste der sig en horde af halvtreds mand fra stolene og kom op på scenen. Det var et fantastisk syn," slutter Dennis Poulsen.

Investorer om startup-virksomheder: Det rigtige hold er alfa og omega

Dansk Silicon Valley-veteran: Vent med startup-drømmen og lær af de etablerede

Disse tre udfordringer blokerer for Danmark som iværksætternation 

Mere fra ITWatch

It-leverandør kritiserer offentlige indkøb

Det offentlige er for dårlige til at leve op til deres egne intentioner om at foretage grønne indkøb, mener flere virksomheder, der i følge dem selv står klar med produkterne.

Bæredygtighed mangler i offentlige udbud

Der er langt mellem ord, der lægger sig op ad bæredygtighed, i de offentlige udbud, mener en ph.d.-forsker, der i et projekt er ved at under søge de offentlige indkøb.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs