Fordobler resultatet: Uniconta og Erik Damgaard har knækket koden

Moderniseringsbølgen i enterprise-applikationer og en effektiv leverancemodel giver pote for erp-veteranen. Revisionsfirmaer er ny nøgle til markedet.
”Det var et rigtigt fint år, 2023. Mange nye kunder, to releases og ingen uplanlagt nedetid,” siger Erik Damgaard. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
”Det var et rigtigt fint år, 2023. Mange nye kunder, to releases og ingen uplanlagt nedetid,” siger Erik Damgaard. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Afhængig af hvilken af rækkerne med resultater, man kigger på i Unicontas regnskab for 2023, så ligger udviklingen lige under eller over 100 procent i forhold til 2022. EBITDA gik 99 procent frem til 28,6 millioner kroner fra 14,4 millioner kroner i 2022. Sværger man til linjen resultat før skat så er der 114 procents fremgang til 28,9 millioner kroner mod 13,5 millioner kroner et år før.

Omsætningen er heller ikke træls, hvis udgangspunktet er vækst. 38 procent fra 41,4 millioner kroner i 2022 til 57,4 millioner kroner i 2023.

Stifter og storaktionær i Uniconta, Erik Damgaard, er bestemt heller ikke utilfreds. 

”Det var et rigtigt fint år, 2023. Mange nye kunder, to releases og ingen uplanlagt nedetid.”

Sådan lyder den umiddelbare status på året fra erp-veteranen Erik Damgaard. Det fornægter sig ikke, at han har fokuseret mest på at skrive noget af verdens mest avancerede og anvendte erp-kode, siden han i midten af 1980-erne sammen med sin bror startede softwarehuset Damgaard Data i kælderen under forældrenes hus. 

Kode-veteran

Erik Damgaard fortsatte med at skrive kode, da Damgaard Data gik på børsen i 1999, fusionerede med det andet store danske erp-hus Navision i 2000 for til sidste at blive opkøbt af Microsoft i 2002 og blive en afgørende del af kode-dna’et i de enterprise-applikationer, vi i dag kender som Microsoft Dynamics.

Men i 2015 var Erik Damgaard igen tilbage som software-iværksætter med koden til Uniconta, som også blev navnet på den virksomhed, hvis udvikling, der trods beskedne tal i forhold til techgiganterne i markedet, passer Erik Damgaard fint. Han har ved flere lejligheder fortalt ITWatch, at han hverken vil skalere Uniconta globalt eller være investor.

Men så er der også lige det med fordoblingen af resultatet. For her har Uniconta og Erik Damgaard knækket koden og vist, hvad et moderne softwarehus kan, når det som udgangspunkt er startet med en som-en-service-model.

As-a-service-modellen giver pote

”I starten er der store omkostninger ved udviklingen af kode og leverancemodel. Men på et tidspunkt, så bliver det en rigtig god forretning, når fordoblingen af kunder slet ikke er i nærheden af at øge udgiften i samme størrelse,” sige Erik Damgaard.

Den primære del af supporten ligger også hos partnere. Og her vinder Uniconta frem i revisionsbranchen, som spiller en særlig rolle, fordi de både direkte og indirekte er med til at skaffe Uniconta-kunder.

”Vores egenudviklede brancheløsning målrettet revisorer har fået momentum. Mange revisorer – inklusiv store revisionshuse – valgte at udskifte veletablerede erp-platforme med Uniconta-løsningen, som er egen erp-platform og timesagssystem.”

Derfor kan revisorerne hjælpe deres kunder helt fra iværksætteriet, hvor revisoren tager sig af det hele for kunderne. Siden bliver revisorerne faktureringspartnere, når deres kunder vokser og selv er med i bogføringsarbejdet; og endelig kan de også rådgive, når virksomhederne skal i gang med selv at vælge de it-løsninger, som virksomheden skal drives med.

”Vi befinder os i en god position mellem de løsninger i markedet, som man bare tilmelder sig og selv står for driften af, og så de store løsninger, der kræver omfattende projekter både i udvikling og implementering. Men Uniconta er designet og bliver afviklet, så vi håndterer kunder med alt fra én til mere end 400 brugere,” siger Erik Damgaard.

30.000 virksomheder er på kundelisten ifølge Unicontas egen beskrivelse. Og Erik Damgaard fortæller, at 2024 allerede er startet forrygende med mange nye kunder.

Modernisering

”Vi har flere år i sigte med nye kunder i Danmark. Vi befinder os midt i en modernisering af de applikationer, som er helt centrale for mindre og mellemstore virksomheder. Nogle af dem har været loyale og brugt deres løsninger i 25 år,” siger Erik Damgaard.

”Vi prøver af få kunder hos Uniconta så tidligt som muligt. Men lige nu er virkeligheden, at hovedparten af den nye forretning vi får, er kunder, der skifter til os,” siger han.

”Det er jo klart, at i løbet af nogle år så flader væksten måske ud for os. Men så er vi allerede it-rygraden hos mange af vores virksomheder, så driften og udviklingen i sig selv bliver en god forretning,” siger Erik Damgaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også