Kriseramte Valuer lander millionundskud: Rammer langt forbi målet

Valuer, der i foråret stod med en stribe kritiske sager, lander tocifret millionunderskud i nyt årsregnskab. Sagerne har kostet, og man er derfor ikke kommet i mål med ambitionerne, lyder det fra selskabet.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Regnskabsåret 2020/21 skulle være Valuers år. Salget skulle tage fart, og selskabet skulle stå stærkt efter en notering på First North-børsen i februar i år.

Nu viser et nyt årsregnskab, at Valuer langt fra er kommet i mål med ambitionerne, men i stedet er endt med en faldende omsætning og et voksende underskud.

Selskabet omsatte i det seneste regnskabsår for 2,3 mio. kr., hvor salget året før lå på 4,8 mio. kr. På bundlinjen øger Valuer underskuddet fra et minus på 5,7 mio. kr. i 2019/20 til minus på 25,7 mio. kr. i det nye regnskab.

"Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Det er jo vores direkte virksomhedssalg, der har skuffet her, og det er blevet påvirket af vores medieomtale i foråret," siger Finn Peder Hove, bestyrelsesformand i Valuer, til ITWatch.

Medieomtalen, som Finn Peder Hove nævner, var en række kritiske sager, som blandt andet blev omtalt her i ITWatch.

Valuer blev blandt andet kritiseret for at have en for høj værdisætning ved børsnoteringen, og selskabet fik også kritik for at nævne specifikke kunder i sit børsprospekt, som ikke længere var betalende kunder.

Derudover var der tumult omkring Valuer, fordi Daniel Laursen, der stiftede selskabet sammen med Dennis Poulsen i 2017, ifølge eget udsagn blev "mobbet" og "presset ud af Valuer".

Efter længere tids tavshed fra Valuers ledelse og bestyrelse stod formand Finn Peder Hove op til et interview med ITWatch og svarede på kritikken – du kan læse hans svar her og her.

Tilbageholdenhed hos kunderne

I dag er meldingen fra formanden, at de kritiske sager har kostet selskabet dyrt.

"Vi har kunne se en tilbageholdenhed i vores enterprise-salgsarbejde," siger Finn Peder Hove.

Valuer har derfor valgt at satse anderledes i de seneste måneder, end selskabet oprindeligt havde planlagt. Der har især været fokus på internationalisering, lyder det.

"Vi har bevidst omprioriteret vores salgsressourcer i perioden og i stedet satset benhårdt på at bygge vores distributionspartnerskaber og vores digitale platform op," siger formanden.

"Det var noget, vi havde planlagt, at vi skulle gøre – bare ikke lige nu. Så vi har sådan set skudt det frem i tid for ikke at miste tid og momentum." 

Er du skuffet over regnskabet?

"Jeg havde selvfølgelig håbet, det var bedre. Det er klart nok. Men jeg er faktisk ret glad for, at vi er lykkedes med alligevel at få tre distributionsaftaler igennem. For det er noget, der åbner op for meget større salgsmuligheder for os," siger Finn Peder Hove.

"Hvis jeg skulle vælge mellem at have fået tre enterprisekunder i land eller fået tre distributionsaftaler i land, så vil jeg sådan set gerne vælge det sidstnævnte. For så står vi stærkere fremadrettet."

Ikke muligt at vurdere langtidseffekt

Er der ro på nu efter sagerne i foråret, eller mærker I stadig en tilbageholdenhed fra kunderne?

"Jeg vil kalde det, at der er en langtidseffekt, som vi ikke rigtig kan vurdere," siger formanden.

"Og i stedet for at sidde og vente, så vil vi godt have initiativet selv. Så det er derfor vi kastede os over internationalisering, distributionsaftaler og åbning af vores platform. For det er noget, vi kan gøre noget ved." 

Kommer de nye aftaler til at afspejle sig i det kommende årsregnskab?

"Jeg regner med, at de første direkte kundeaftaler kommer igennem distributionsaftalerne i indeværende regnskabsår," siger Finn Peder Hove.

Valuer har netop ændret logo og har lanceret en ny hjemmeside. Formanden afviser, at ændringerne er en måde at trække en streg i sandet og komme videre fra de kritiske sager på.

"Det er en del af vores åbning af vores digitale platform mod et bredere kundesegment. Så det er faktisk ikke rigtig linket til forårets omtale," siger han.

Valuer havde i det seneste regnskabsår en årligt tilbagevendende abonnementsomsætning (ARR) på knap 5 mio. kr. Oprindeligt var det målsætningen at lande en ARR på 10 mio. kr. i 2020/21, men tidligere på året blev den målsætning nedjusteret til 5-7 mio. kr.

Målet er at nå en ARR på 15-17 mio. kr. i regnskabsåret 2021/22, lyder det i det nye regnskab.

Valuer-formand vil se fremad efter stribe af kritiske sager: "We brake for nobody"

Valuer-stifter presset ud af selskabet før børsnoteringen: Nu stiller han sig frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også