Direktør i internationalt konsulenthus: Dansk arbejdskraft er lidt forkælet

Det digitale konsulenthus Valtech vækster i Danmark trods flere udfordringer på medarbejderfronten. Et af problemerne er, at folkene herhjemme ikke er så rejselystne, og det kan være en sten i skoen for det internationale selskab.
Carsten Brogaard Jensen står i spidsen for Valtech i Danmark. | Foto: Valtech/PR
Carsten Brogaard Jensen står i spidsen for Valtech i Danmark. | Foto: Valtech/PR

Når man spørger en direktør i den danske it-branche, hvilke store udfordringer hans eller hendes selskab står over for, giver praktisk talt alle direktører det nøjagtigt samme svar.

Og ja, du har gættet rigtigt. Svaret er manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Det er også den største udfordring, som Carsten Brogaard Jensen peger på, da ITWatch fanger ham på telefonen.

Han er adm. direktør i det digitale konsulenthus Valtech, og ligesom mange andre tech-selskaber herhjemme har Valtech også problemer med at skaffe nok folk.

"Vi deler branchens generelle udfordringer med at kunne tiltrække tilstrækkelig kvalificeret arbejdskraft," siger han.

Carsten Brogaard Jensen peger dog også på en anden udfordring, når det gælder medarbejdere herhjemme.

"Vi ser ikke den samme rejsevillighed blandt medarbejdere i Danmark som andre steder. Vi har det nok lidt for godt."

Omkring halvdelen af Valtechs danske forretning går ud på at bistå konsulenthusets kontorer i resten af verden. I den forbindelse er det vigtigt, at medarbejderne på det danske kontor i kortere eller længere perioder rejser ud, så man får knyttet bånd med kollegerne i Frankrig, Canada, Kina eller hvor projektet nu engang har hjemme.

"Når man skal arbejde effektivt sammen, skal man lære hinanden at kende, for når man har lært hinanden at kende, arbejder man bedre sammen på distancen," påpeger Carsten Brogaard Jensen.

Et globalt konsulenthus

Valtech er en international koncern med godt 3.000 medarbejdere på verdensplan. Konsulenthuset arbejder med alt inden for digitale løsninger og arbejder eksempelvis med platformsudvikling, design af brugerflader og tilbyder også traditionel konsulentbistand i forhold til virksomheders digitale transformation.

Selskabet, der blev stiftet i 1993 og har hovedsæde i England, har siden år 2000 været til stede i Danmark, hvor man i dag har omkring 160 ansatte fordelt på to kontorer i henholdsvis Aarhus og København.

De danske kontorer arbejder dagligt sammen med de andre 36 kontorer, som er fordelt i 15 lande udover Danmark.

Mens danske kunder udgør omkring halvdelen af Valtechs forretning i Danmark, fylder de internationale projekter som sagt resten. Her "låner" de andre Valtech-kontorer medarbejderne i Danmark, forklarer Carsten Brogaard Jensen.

"Så hvis du møder ind på Centralværkstedet, hvor vi har hjemme i Aarhus, eller på Holmen, hvor vi har kontor i København, vil du se, at næsten alle skærme konstant har et Skype-kald kørende, hvor man arbejder sammen med kolleger i New York, Paris, Singapore eller hvor det nu måtte være."

Men selvom Valtech har udfordringer med at skaffe nok folk herhjemme, og det også kniber en smule med rejselysten, har selskabet ikke planer om at forlade landet.

"Den samme præmis, som gør sig gældende i forhold til at arbejde effektivt sammen med sine kolleger, gælder også, når man skal arbejde effektivt sammen med sine kunder. Det betyder, at vi skal være til stede, hvor vores kunder er," siger Carsten Brogaard Jensen.

Han peger også på, at Danmark har en stærk position i Europa, når det gælder digitalisering.

"Det betyder, at arbejdskraften, vi kan levere i Danmark, er rigtig stærk – selvom den måske er lidt forkælet. Arbejdskraften er kvalificeret, men der er bare ikke nok af den."

Vækst trods lille hjemmemarked

Trods udfordringerne på medarbejderfronten kan Valtechs danske forretning i et nyt årsregnskab præsentere en massiv vækst. Her går man fra en omsætning på 136 mio. kr. i 2017 til 167,9 mio. kr. sidste år.

På bundlinjen er der også positive takter, og det danske Valtech-selskab lander et overskud på 15,5 mio. kr. i 2018, hvor resultatet i 2017 var et plus på 12,9 mio. kr.

Det er dog ikke på grund af det danske hjemmemarked, at Valtech oplever vækst. Nærmere tværtimod.

Ifølge Carsten Brogaard Jensen er der ikke alverdens muligheder for Valtech herhjemme.

"Det lyder måske lidt kantet, men når du har et hjemmemarked med 5,5 mio. indbyggere, har det jo ikke nogen målestok, når du ser på det med et internationalt perspektiv," siger han.

Det betyder ikke, at Valtech ikke har danske kunder, men de danske kunder, som selskabet servicerer, har stort set alle et internationalt udsyn.

Én af de ting, som direktøren mener, at Valtech har succes med i Danmark, er, at man netop har en meget international profil.

Det gælder også arbejdsstyrken, og samlet er der 26 forskellige nationaliteter på de to danske Valtech-kontorer. Det er et helt bevidst valg, lyder det.

"Diversitet handler ikke kun om køn eller alder, men også om det verdenssyn, man kommer med. Den varietet bringer vi ind i vores kunderådgivning," siger Carsten Brogaard Jensen og fortsætter:

"Det vil sige, at når Novo Nordisk, Grundfos eller Arla køber ind på vores to kontorer, så køber de ikke kun ind i en dansk rådgivning omkring det danske marked, men så køber de ind i en global organisation. Det er det, som lykkedes godt for os."

Guldregn over reklamebranchens digitale hjerner har skudt gang i vildt opkøbsræs

Konsulenthus udvider it-talentprogram

Opkøb skal sikre Valtechs markedsposition 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også