3 må se indtjeningen dykke trods kundevækst
![Foto: PR/3](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9457838.ece/ALTERNATES/schema-16_9/3%2520mobil%2520tele%2520iw.jpg)
Selv om der er kommet flere kunder i butikken hos 3, er indtjeningen bakket i første kvartal, hvor teleselskabet har måttet ændre sin betaling af moms efter påbud fra Skat.
Teleselskabet kommer ud af første kvartal med et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 147 mio. kr.
Det er et fald fra 172 mio. kr. i samme kvartal året før, viser regnskabet fra svenske Investor, der ejer 40 pct. af selskabet.
Resultatet er ifølge regnskabet trukket ned af " en ny momsafgørelse" i Danmark, som 3 har rettet ind efter.
3 og Skat har været uenige om, hvordan der skal betales moms af teleydelser, og i slutningen af sidste år endte det med, at 3 måtte punge ud med 418 mio. kr. Afgørelsen har teleselskabet anket til Skatteankenævnet.
Teleselskabet har ikke villet oplyse, hvad tvisten konkret handlede om, men ifølge Finans går uenigheden på, at 3 har solgt abonnementer med en bestemt mængde taletid eller data inklusive moms, men hvis det hele ikke blev brugt, har teleselskabet kun betalt moms for selve forbruget og beholdt resten.
Mens der var tilbagegang i indtjeningen, kunne 3 i første kvartal glæde sig over en kundetilgang på 19.000, hvilket betyder, at selskabet samlet har 1,293 mio. kunder i Danmark. Over det seneste år har teleselskabet vundet 81.000 nye kunder.
"Telemarkedet har overordnet set været stille i årets tre første måneder, så det glæder mig at se, at flere og flere danskere alligevel har fået øjnene op for, hvad 3 kan," siger administrerende direktør Morten Christiansen i en pressemeddelelse.
/ritzau/FINANS
Kunderne siver ud af Telias danske forretning
Telebranchens selvudnævnte udfordrer nærmer sig strategisk skillevej
Relaterede artikler
Kunderne siver ud af Telias danske forretning
For abonnenter